Nytt på cd

Lise Davidsens nya cd-album

Lise Davidsen sjunger Beethoven, Wagner och Verdi.

LISE DAVIDSEN

Beethoven/Wagner/Verdi
London Philharmonic Orchestra/Elder
Decca 485 1507 [1 CD]
Distr: Universal

Nyligen utsågs Lise Davidsen till årets sångerska av International Opera Awards. Dessförinnan har hon bland annat vunnit de internationella sångtävlingarna Operalia och Queen Sonjas Competition i Oslo. Nu har hennes andra soloalbum på Decca släppts – hennes första recenserades i OPERA nr 4/19. Den trettiofyraåriga norska sopranen har redan sjungit på all världens ledande operascener, inklusive festspelen i Bayreuth, där hon 2019 sjöng Elisabeth i Tannhäuser.

På det nya albumet inleder hon med Leonores aria ”Abscheulicher, wo eilst du hin?” ur Fidelio. Med detta parti skulle hon ha gjort sin rolldebut på Covent Garden i mars i fjol, men pandemin satte stopp för det. I stället får vi uppleva ett rättframt porträtt av Leonore, där Davidsen lyfter fram både lyriken och dramatiken, inte minst i intervallsprången i slutet av arian. Och inte nog med det så firas Beethovens 200-årsjubileum med konsertarian ”Ah! perfido”. Hösten 2017 sjöng Lise Davidsen titelrollen i Luigi Cherubinis räddningsopera Medea (1797) vid Wexford Opera Festival. Verket, som är starkt Gluckinspirerat, är skrivet som en opéra-comique med talad dialog. Operan fick sin renässans på 1950-talet med Maria Callas som banérförare.

En annan roll som Davidsen gjorde tidigt karriären var Santuzza i Cavalleria rusticana i Oslo 2016. Partiet sjungs antingen av dramatiska sopraner eller mezzosopraner med bra höjd och Davidsen förenar båda dessa sidor vokalt. Hennes röst är voluminös och hon sätter an höjdtonerna med makalös säkerhet samtidigt som rösten både har fylligheten och djupet för rollen.

Lise Davidsen ser sig inte bara som en dramatisk Wagnersopran utan vill gärna sjunga också italienska partier. Tids nog kommer Isolde och Brünnhilderollerna. På skivan följer böner ur två Verdioperor, som är diametralt olika i sina karaktärer. Först Leonora di Vargas expressiva ”Pace, pace mio Dio!” ur Ödets makt och sedan Desdemonas ”Ave Maria, piena di grazia” ur Otello. Här visar Davidsen sin bredd i form av stort dramatiskt utryck till mer inåtvänd innerlighet. Leonoras roll kommer hon säkert att göra på scen liksom Verdis Lady Macbeth, Aida och Amelia i Maskeradbalen vad det lider.

Det bästa på albumet är avslutningen med Richard Wagners Wesendonck-Lieder, där Lise Davidsen verkligen tolkar texten och får fram fina uttryck i de fem sångerna som sinsemellan är så olika till sin natur. Särskilt ska hennes framförande av ”Im Treibhaus” och ”Schmerzen” framhållas, som musikaliskt ju också är förstudier till Tristan och Isolde. I det första albumet kritiserade jag sångerskan för hennes lite grumliga textning, något som inte alls märks här. Hennes exemplariska textning går fram på alla spår.

Det inspirerande samarbetet med London Philharmonic Orchestra och dirigenten Mark Elder är på allra högsta nivå liksom ljudåtergivningen. Redan från början dras jag med i Elders intensiva musicerande, vilket inte var fallet med samma orkester under Esa-Pekka Salonens ledning på förra albumet.

Det ska bli spännande att följa Lise Davidsens fortsatta världskarriär …

Sören Tranberg

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer