Ledare

Ledare – Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 3, 2021

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Är dagens politiker intresserade av kultur?

Jo, den frågan är berättigad! Under min långa publicistiska verksamhet har jag sett många politiker komma och gå, men numera har det tillkommit yngre politiker och beslutsfattare med helt andra referensramar än vad som var fallet tidigare. Generellt står inte scenkonst och då främst opera i första ledet hos dagens politiker.

Själv erinrar jag mig ett tillfälle vid riksdagens högtidliga öppnande att man gav Carmen på Kungliga Operan för våra folkvalda. Dåvarande statsministern Göran Persson avstod från att gå på föreställningen. Vid samma tillfälle ondgjorde sig partiledaren för Vänsterpartiet, Gudrun Schyman, ”att här sitter vi och applåderar ett kvinnomord”. En annan statsminister, Fredrik Reinfeldt, verkar inte ha läst någon mer djupsinnig litteratur än deckare av Camilla Läckberg.

En del partiledare har föreslagit en litteraturkanon och det kan nog behövas, inte minst för politikerna själva. En häpnadsväckande brist på litteraturkunskap visade Ebba Busch (KD) vid en utfrågning i Sveriges Television härom året, varken August Strindberg eller Selma Lagerlöf verkade vara bekanta.

I flera europeiska kulturnationer står alltid kultur högt upp på agendan, inte minst i t.ex. Frankrike, Tyskland och Österrike. Ledande politiker i de två senare länderna besöker kontinuerligt festspelen i Bayreuth och Salzburg. En fullständig självklarhet! Vår statsminister Stefan Löfven har setts på Kungliga Operan, Stockholms konserthus och på Göteborgsoperan, men hos våra ledande rikspolitiker verkar detta vara ett undantag.

Kopplingen i det här numret är slående. Claes Wahlins artikel handlar om Kungliga Operans ombyggnad, som nu är både stoppad och skrinlagd. Dåvarande kulturministern Lena Adelsohn Liljeroth (M) avsatte två miljarder till ombyggnaden (i dagens kostnadsläge hela 4,1 miljarder). När Anders Franzén var vd på Kungliga Operan väcktes tanken hos dåvarande kulturministern Leif Pagrotsky (S) att sondera möjligheten att bygga ett nytt operahus i Stockholm. De två miljarderna som Alliansregeringen sköt till ombyggnaden gjorde att Operans konstnärliga chef och vd Birgitta Svendén blev fullständigt bakbunden i frågan om ett nytt operahus. Och nu står vi här med en tummetott där stängning på kanske fyra år väntar och där det befintliga operahuset kommer att få en upprustning som bara är arbetsmiljörelaterad. Hur länge till ska vi vara tvungna att avundas våra grannländer deras nya moderna operahus?

Eller som Claes Wahlin avslutar sin artikel: ”Sverige brukar framhålla sig som ett föregångsland på alla möjliga områden – utom när det handlar om konst och kultur. Nu finns chansen att korrigera. Gör om, bygg nytt!”

Numrets krönikör är den frilansande operasångaren Joa Helgesson, som tillsammans med mezzosopranen Charlotte Hellekant har gjort en omfattande kartläggning av de svenska operasångarnas villkor, i synnerhet de många frilansarnas. Resultatet är nerslående, men man hoppas att rapporten ska leda till positiva förändringar, transparens, ökad insikt och kommunikation inom operavärlden.

Nu hoppas vi att scenkonsten ska kunna öppna igen. Kanske kommer några svenska sommarscener spela opera. Om så blir fallet, då recenseras de i vårt höstnummer. Likaså om vi får pressbiljetter till festspelen i München och Bayreuth.

Med tillönskan om en fin sommar!

SÖREN TRANBERG

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA

Ledare

11 september 2023

Kulturen i Norrköping får stryka på foten...
Redan för ett år sedan skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping.

Läs mer

Ledare

25 juni 2023

Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef
Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk.

Läs mer

Ledare

19 april 2023

I Bergen bygger man ett operahus!
Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. I Norge finns det politisk enighet, medan det nu i Stockholm ska utredas för tredje gången om att ta fram ett renoveringsförslag för nationalscenen vid Gustaf Adolfs torg.

Läs mer

Ledare

21 februari 2023

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ...
En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Även Folkteatern i Göteborg och Blåsarsymfonikernas hemvist, Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm, hotas av vräkning.

Läs mer

Ledare

22 november 2022

Repertoarnivellering?
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar.

Läs mer

Ledare

13 september 2022

Gör krisen att publikunderlaget sviktar?
Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare.

Läs mer

Ledare

22 juni 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 3, 2022
Frågan om ett nytt operahus i Stockholm har aktualiserats igen efter att förra finansminstern Magdalena Andersson satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som anslogs 2013.

Läs mer

Ledare

19 april 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 2, 2022
Världsläget har förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Men skall ryska artister som inte har med kriget att göra behöva lida konsekvenserna?

Läs mer

Ledare

18 februari 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 1, 2022
Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera?

Läs mer

Ledare

21 november 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 5, 2021
Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen!

Läs mer

Ledare

18 september 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 4, 2021
Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen från och med den 29 september.

Läs mer

Ledare

20 april 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 2, 2021
Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant.

Läs mer

Ledare

23 februari 2021

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 1, 2021
Nya operachefer har utsetts - den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh blir konstnärlig chef på Kungliga Operan till sommaren, och Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef.

Läs mer

Ledare

20 november 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 5, 2020
Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack!

Läs mer

Ledare

22 september 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 4, 2020
Kommer Tidskriften OPERA att överleva coronapandemin? Den frågan är berättigad. I förra numret vädjade vi till prenumeranter och läsare att stödja OPERA ekonomiskt och vi är tacksamma för det stöd som vi har fått.

Läs mer

Ledare

29 juni 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 3, 2020
Coronapandemin slår hårt mot operalivet och kulturlivet i stort. Även Tidskriften OPERA har drabbats av bortfallna annonsintäkter och ber om våra läsares stöd!

Läs mer