Recensioner

Tristan och Isolde på Folkoperan

Tristan och Isolde av Richard Wagner Folkoperan 2020 Regi: Linus Tunström Scenografi: Maja Ravn

I nyrenoverad salong öppnade Folkoperan med Tristan och Isolde inför endast 50 personer; ja mer än så tillåts inte av regeringen. Mellan de båda premiärerna på Richard Wagners kärleksepos demonstrerade 39 av våra främsta operasångare framför Riksdagshuset under parollen ”Öppna salongerna”. Gruppen hade under en vecka på Facebook fått över 6 000 medlemmar och vår kulturminister fick motta en protestlista med drygt 10 000 namnunderskrifter. I skrivande stund – om 50-regeln kvarstår – kommer Folkoperan inte kunna spela sin uppsättning som planerat i november. Ja, hela teaterns existens står på spel och detta beror på ett fyrkantigt regelverk där regeringen saknar kunskap om hur man håller och kan hålla avstånd i teatersalongerna.

Åsa Thyllman (Isolde), Daniel Svenson (Tristan) Foto: Sören Vilks

Det kändes mycket exklusivt att kunna få se båda premiärerna med operaregidebuterande Linus Tunström och detta i ett av operalitteraturens mest fascinerande verk. Konstnären (kung Marke) skapar likt en Gud av en lerklump kärleksparet Tristan och Isolde med hjälp av assistenter. Tunström utgår från en skapelseberättelse där han inför varje akt lagt till en ramberättelse som varken gör till eller från. Här krävs en viss förförståelse för att uppfatta skeendet och jag, som nu ser min tionde Tristan-uppsättning, får inte allt att gå ihop. Tyvärr förtar allt bakom- och sidoagerande en del av koncentrationen från det egentliga spelet. Till andra premiären fokuserade jag på huvudpersonerna och då blev upplevelsen en helt annan. Tunström kunde använt assistenternas agerande betydligt mer sparsmakat, vilket hade lett till en större tydlighet och koncentration. Less is more! Tyvärr saknar ofta talteaterregissörer förståelse för musikens inneboende kraft och vad den kan uttrycka.

Johan Schinkler (Kung Marke), Tara Maneva (Assistenten) Foto: Sören Vilks

Wagners opera är rik på inre känslor och fattig på yttre skeenden. Verket är en berättelse om kärlek som endast kan förverkligas genom att viljan att leva överges och genom att de älskande förenas i en värld av icke-existens. Andra aktens kärleksduett kan ses som tron på natten som sanningen och dagen som illusion. Detta lyckades den östtyske dramatikern Heiner Müller med i sin operaregidebut i Bayreuth 1993, där man hade skapat en steril miljö där känslor inte kunde förnimmas. Speciellt märktes detta i andra aktens scenbild där krigsbrynjor i olika rader gjorde att kärleksparet irrade runt i ett labyrintiskt tomrum.

Maja Ravns scenrum på Folkoperan går i svart och vitt som symboliserar dag- och natt-tematiken i verket på ett stiliserat vis. Läckert är det i andra akten när lysrörsstavar sänks ner och belyses i olika färger – rött för kärleken – och en i det närmaste ständigt pendlande glöd- lampa som också skiftar i färg. Detta kombineras med Clement Irbils ljussättning som innehåller en bred palett av ljusmoment, från inledningens badande vita ljus till tredje aktens grådaskiga sjukhusmiljö.

Folkoperans orkester brukar placeras lite olika beroende på vad man spelar, och den här gången finns den bakom scenen i fonden. Teaterns avgående chefsdirigent Marit Strindlund får med sina tjugofem musiker fram en orkesterklang som sällan låtit så bra som just här. Låt vara att det någon gång låter lite tunt i Annelies Van Parys orkestrering. Dessutom har man gjort en del förkortningar och strykningar, inte minst andra aktens förspel och första scen.

Daniel Svenson (Tristan), Tor Lind (Sjömannen), Joa Helgesson (Kurwenal) Foto: Sören Vilks

Folkoperans intention är att ge operan med unga sångare och det fungerar här, men på en större scen hade några inte räckt till vokalt. Huvudrollerna är dubblerade och första premiärens Isolde, Julia Sporsén, har stor scenisk närvaro. Röstligt har hon partiet helt under huden, medan hennes Tristan Jesper Säll är för lyrisk. Han klarar de två första akterna men saknar den tyngd som partiet kräver, inte minst i sista aktens feberyrande. Bättre klarar sig Daniel Svenson som är en mer dramatisk tenor. Hans Isolde, Åsa Thyllman, äger en högdramatisk sopran som nästan är för stor för Folkoperans intima salong. Thyllmans palett är rik, allt från en mycket säker höjd till ett väldigt fint djup, därtill kryddat med ett litet snabbt vibrato.

Unga Elisabeth Leyser imponerar som Brangäne, inte minst i vaktsången. Även sceniskt är hon en stor tillgång. Men egentligen krävs en större bredd för partiet, och man får hoppas att hon framgent inte tar på sig för stora uppgifter för tidigt i karriären. Joa Helgesson är en av våra finaste lyriska barytoner, men det krävs en betydligt större svärta i rösten för Kurwenals parti, något han ännu inte besitter. Svärta i övermått har däremot Johan Schinkler (Marke) med sin stora röst och sitt rika basfundament. Det är bara han och de båda Isoldorna som skulle kunna sjunga sina partier i ett större operahus. Författaren Eva Ström står för den svenska nyöversättningen. Om den är sångbar går inte att avgöra då det stundtals är svårt att uppfatta texten.

Trots mina invändningar ska Folkoperan ha en stor eloge för att ha genomfört sitt största projekt någonsin. Det är en stor skandal att så få fick chansen att se uppsättningen.

WAGNER: TRISTAN OCH ISOLDE

Premiärer 14 och 15 oktober 2020.

Dirigent: Marit Strindlund

Regi: Linus Tunström

Scenografi och kostym: Maja Ravn

Ljus: Clement Irbil

Mask och peruk: Therésia Frisk

Dramaturg: Magnus Lindman

Bearbetning: Stefan Johansson och Marit Strindlund

Solister: Jesper Säll/Daniel Svenson, Julia Sporsén/ Åsa Thyllman, Johan Schinkler, Elisabeth Leyser, Joa Helgesson, Tor Lind, Tana Maneva (stum roll).

www.folkoperan.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer