In Memoriam

Kerstin Hedeby Pawlo 1926–2022

Kerstin Hedeby och Gunnar Björnstrand i Ingmar Bergmans film Kvinnodröm från 1955.

Konstnären, scenografen och kostymdesignern Kerstin Hedeby Pawlo har avlidit 96 år gammal. Hon var i Stockholm elev först vid Anders Beckmans reklamskola 1945–48 och sedan vid Konstakademien 1948–53.

Redan på 1950-talet inledde Kerstin Hedeby som scenograf och kostymör ett mycket konstnärligt givande samarbete med Ingmar Bergman på Malmö stadsteater. Där satte de upp Misantropen och Ur-Faust med Max von Sydow i titelrollen. På Dramaten satte Bergman och Hedeby upp Harry Martinsons Tre knivar från Wei. På samma teater svarade Hedeby för scenografi och kostymer till Keve Hjelms uppsättning av Tre systrar.

Kerstin Hedeby var en mycket karismatisk och intuitiv person, där analys spelade en underordnad roll. Ingmar Bergman lär ha sagt: ”Du måste vara med på alla repetitioner för vi kräver din närvaro omkring oss.” Hon svarade också för kostymerna till Bergmans uppsättning vid Sverigepremiären av Rucklarens väg på Kungliga Operan 1961 – en produktion som blev mycket uppmärksammad och även hyllad av verkets tonsättare Igor Stravinskij.

Kerstin Hedeby samarbetade flera gånger med operaregissören Bengt Peterson och tillsammans iscensatte de Händels Alcina (1959), Hoffmanns äventyr (1960), samma år Verdis Falstaff och 1972 kom Trubaduren, alla på Kungliga Operan. Det som kännetecknade Hedeby var hennes starka kolorit och expressivitet. Greve Luna i Trubaduren hade t.ex. en rosa kostym och damerna i Falstaff var utstyrda i färgglada kläder.

På Stora Teatern i Göteborg svarade hon för såväl scenografi som kostymer vid Sverigepremiären på Rossinis Askungen 1964, där Etienne Glaser gjorde sin operaregidebut. Därpå följde Glada änkan på Oscarsteatern i Stockholm i regi av Mimi Pollak. Sommaren 1972 samarbetade hon med Götz Friedrich i Così fan tutte på Drottningholms Slottsteater.

Tillsammans med Donya Feuer gjorde Hedeby 1973 Lars Noréns Fursteslickaren på Dramaten. Uppsättningen fick oförtjänt kritik. Det var första gången som en Norén-pjäs spelades på Dramaten. I Shakespeare-pjäsen Lika för lika, som Donya Feuer satte upp på Dramaten, svarade Lars-Åke Thessman för både scenografi och kostymer, förutom i sista akten där Kerstin Hedeby gjorde kostymerna. Det var ett medvetet val för att bryta av formspråket. DN:s Leif Zern skrev: ”Kostymerna talar för sig, Shakespeare tiger still.” Kerstin Hedeby fungerade också som mentor åt Lars-Åke Thessman i början av hans karriär.

Kerstin Hedeby hade flera konstutställningar i Stockholm från 1950-talet och framåt, den senaste på Waldemarsudde 2001. Hennes verk finns representerade på Norrköpings konstmuseum, Nationalmuseum, Moderna museet och Scenkonstmuseet i Stockholm. Hon har också illustrerat ett antal barnböcker.

Kerstin Hedeby var gift med skådespelaren Toiwo Pawlo och fick med honom dottern Rebecca Pawlo, som också blev skådespelare.

Sören Tranberg

Fler In Memoriam från OPERA