Kommande säsong

Det Kongelige Teater 2025/26

Pagliacci från uppsättningen under säsongen 2013/2014. Foto: Miklos Szabo

Produktiviteten på Det Kongelige Teaters operasektion under Elisabeth Lintons ledning imponerar: inte mindre än åtta premiärer under säsongen 2025/26. Dessutom kommer säsongen att avslutas i maj 2026 med två konsertanta framföranden av Verdis Macbeth med superstjärnan Lise Davidsen som den mordiska ladyn och med Antonio Pappano vid dirigentpulten för Det Kongelige Kapel.

Säsongen inleds den 31 augusti med premiären på en ny Tosca i regi av Kasper Holten och med en rad italienska gästartister som Fracesca Tiburzi, Marigona Qerkezi m.fl. i huvudrollerna. En inhemsk sångare, Johan Reuter, alternerar som Scarpia. Daniele Squeo dirigerar.

Redan två veckor senare, den 14 september, är det Danmarkpremiär på George Benjamins succéopera Written on Skin. För regin står liksom vid urpremiären i Aix-en-Provence 2012 Katie Mitchell. Gisela Stille gör den kvinnliga huvudrollen. Medverkar gör också barytonen Daniel Okulitch och countertenoren Morten Grove Frandsen. Evan Rogister dirigerar.

Written on skin, föreställningsfoto från Aix-en-Provence Foto: Pascal Victor/ArtComPress

Mera italiensk standardrepertoar med de två följande premiärerna På Sicilien och Pajazzo den 12 oktober och Rigoletto den 16 januari. I de outslitliga två enaktarna är det åter Kasper Holten som står för regin, Giulio Cilona dirigerar och Niels Jørgen Riis sjunger både Turridu och Canio. Som Santuzza den lovande Wagnersopranen Trine Møller, som Nedda den amerikanska sopranen Caitlin Gotimer och som Alfio och Tonio Jens Søndergaard.

Rigoletto sätts upp i en version av Sofia Adrian Jupither med Yi-Chen Lin som dirigent och Gevorg Hakobyan och Aluda Tudua alternerande i titelrollen. Ett par gästsångare även i Hertigens parti, Galeano Salas och Granit Musliu. En dansk Gilda i alla fall, Clara Cecilie Thomsen, och en svensk Maddalena, Elisabeth Jansson, och en dito Sparafucile, Henning von Schulman.

Till premiären den 8 februari av Francis Poulencs Karmelitsystrarna har man köpt in en uppsättning av Barrie Kosky. Blanches parti sjungs av en internationell stjärna som Elena Tsallagova, som Mère Marie medverkar Hanne Fischer och som madame Lidoine Sine Bundgaard. Asher Fisch dirigerar medan Det Kongelige Kapels chefsdirigent Marie Jacquot alternerar. Jacquot är alltmer eftersökt internationellt och har uppenbarligen begränsat med tid att ägna sig åt Det Kongelige Kapel.

Tre veckor senare, den 27 februari, är det dags för den fjärde italienska premiären för säsongen, Donizettis Don Pasquale i en uppsättning signerad Mariame Clément, som nyligen också stod för en annan Donizettipremiär i Köpenhamn, Maria Stuarda. I titelrollen en förstklassig svensk komediant Markus Schwartz, som alternerar med ensemblens Kyungil Ko. Idel gästsångare som Ernesto och Malatesta men danskt som Norina, Louise McClelland Jacobsen alternerande med Sofie Lund.

Poppeas kröning, föreställningsfoto från Theater Basel. Foto: Ingo Höhn

Chefssak blir det dubbelt upp vid vårens stora premiär, Rosenkavaljeren. Elisabeth Linton regisserar och Marie Jacquot dirigerar föreställningen. Gisela Stille rolldebuterar som Fältmarskalkinnan, och liksom vid den förra Rosenkavaljeren-premiären 2008 är Elisabeth Jansson Octavian. Även Gisela Stille var med 2008 men då som Sofie, som den här gången sjungs av Clara Cecilie Thomsen. Baron Ochs har man fått importera, den tyske basen Patrick Zielke.

Sedan nu ett helt kvartssekel har Det Kongelige en gång per säsong givit plats för Concerto Copenhagen och deras karismatiske ledare Lars Ulrik Mortensen, ett konstnärligt mycket fruktbart samarbete. Den här säsongen handlar det om ett av operahistoriens stora mästerverk, Monteverdis Poppeas kröning med premiär den 26 april. Mortensen och CoCo får här samarbeta med ett par av Europas mest högprofilerade scenkonstnärer, regissören Christoph Marthaler och scenografen Anna Viebrock. 

Operans djupt amoraliska protagonist Poppea gestaltas av Kerstin Avemo medan hennes ännu mer amoraliske partner Nero sjungs av den Hamburgbaserade kinesiske countertenoren Meili Li. Hans danske countertenorkollega Morton Grove Frandsen gör Ottone och Kyungil Ko Seneca. Neros olyckliga hustru Ottavia, som sjunger ett så bedövande vackert avsked till Rom, gestaltas av ingen mindre än Anne Sofie von Otter. Ottavia är ett parti som von Otter sjöng redan i John Eliot Gardiners klassiska cd-inspelning för över trettio år sedan.

Lennart Bromander

Fler Kommande säsong från OPERA