…Den senaste är faktiskt Tidskriften OPERAs ‒ sedan hon väl förstått att hon utöver sin ordinarie pappersprenumeration kan få den digitalt helt gratis. Nästan varje dag är hon inne och herregud vad hon känner sig uppdaterad! Hon läser om vilka som fått priser och stipendier, vilka som har dött, vad något visst operahus ska spela nästa säsong och inte minst alla recensioner direkt efter respektive premiär. Jösses, vad hon stajlar inför sina väninnor: ”Hänger ni inte med? Jo, ni förstår att … ”
Sist läste hon att Folkoperan äntligen fått en ny ordinarie vd, Jan Alexandersson. Eller nygammal, för han var tydligen t.f. vd och tillika teaterns ekonomichef. Det fick henne att tänka på de senaste årens operachefsutnämningar, alltså de konstnärliga cheferna. Frun funderar över att det ofta är samma namn, bara att de flyttar på sig från institution till institution. Kjell Englund gick från Norrlandsoperan till Wermland Opera. Tobias Theorell gick från Folkoperan till Kungliga Operan. Och på Folkoperan tog Linus Fellbom över den institution som hans far Claes en gång var med att grunda.
”Frun funderar över att det ofta är samma namn, bara att de flyttar på sig från institution till institution.”
Men sedan tänkte Frun att det där knappast är något nytt fenomen. Hon minns när Folke Abenius gick som operachef från Stora Teatern i Göteborg till Kungliga Operan. På Storan tog Eskil Hemberg över. Han blev sedermera också operachef i Stockholm. Men rekordet måste nog herrar Arnold Östman och Per-Erik Öhrn inneha. Östman var i tur och ordning konstnärlig ledare för Vadstena-Akademien, Norrlandsoperan och Drottningholmsteatern. Exakt samma poster hade sedan Per-Erik Öhrn.
Men alla dessa är ju män, tänker Frun. Finns det inga kvinnor som har gjort samma resa? Nej, inte inom operasvängen, konstaterar hon. Det närmsta hon kan komma är Birgitta Svendén och Lise-Lotte Axelsson, som bägge varit rektorer vid Operahögskolan i Stockholm. Först ut var Svendén, som sedan blev både operachef och vd vid Gustaf Adolfs torg. Hon efterträddes på Operahögskolan av Axelsson, som efter ett par år blev operachef för Göteborgsoperan. Nåväl, tänker Frun, vi får förhoppningsvis se ännu mer av sådan girl power framöver.