Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Verdi: I Lombardi alla prima crociata

Verdis I Lombardi alla prima crociata, BR Klassik, Naxos.
Machaidze, Kristóf, Pretti, Salas, Sebestyén, Pertusi. Chor des Bayerischen Rundfunks, Münchner Rundfunkorchester/Repušić BR Klassik 900351 [2 CD] Distr: Naxos Bayerska radion fortsätter att ge ut tidiga Verdioperor på sitt eget märke. Efter Luisa Miller, I due Foscari och Attila är det nu dags för I Lombardi, samtliga under Ivan Repušićs energiska och stilsäkra ledning i spetsen för Münchens välklingande radioorkester. I Lombardi är Verdis fjärde opera och kom 1843, året efter genombrottet med Nabucco. Samme librettist, Temistocle Solera, hade levererat en sedvanligt blodfull och mustig te...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Machaidze, Kristóf, Pretti, Salas, Sebestyén, Pertusi. Chor des Bayerischen Rundfunks, Münchner Rundfunkorchester/Repušić
BR Klassik 900351 [2 CD]
Distr: Naxos

Bayerska radion fortsätter att ge ut tidiga Verdioperor på sitt eget märke. Efter Luisa Miller, I due Foscari och Attila är det nu dags för I Lombardi, samtliga under Ivan Repušićs energiska och stilsäkra ledning i spetsen för Münchens välklingande radioorkester. I Lombardi är Verdis fjärde opera och kom 1843, året efter genombrottet med Nabucco. Samme librettist, Temistocle Solera, hade levererat en sedvanligt blodfull och mustig text, men låt oss inte fördjupa oss i handlingen. Den utspelas under korstågen på 1100-talet i Jerusalem och Palestina, där stridigheterna som bekant aldrig tycks ta slut. Sopran och tenor älskar varandra. Bas älskar sopran och gör elaka saker. Ja, ni fattar. 

Det originella i denna fyraktsopera är att tenoren först tros vara död, sedan dör på riktigt och till sist hemsöker sopranen i hennes drömmar. Samt att basen gör stygga saker enbart i första akten medan han lever som eremit i de tre sista akterna. Det ger i vilket fall Verdi förevändningar för en fantastisk musik och redan här är han ytterligare ett stycke på väg i förfining och karakterisering efter Nabucco. Sångpartierna är tacksamma men krävande, melodierna tycks aldrig sina och körerna är braskande. Ariorna går från inåtvända kantilenor till ursinniga cabalettor. I andra akten får Verdi till och med till litet exotiska färger då sopranen hålls fången i ett harem. En utsökt tersett avslutar den tredje akten då tenoren dör på riktigt och en obligat violin har att leverera närmast en halv violinkonsert. 

Fyra år senare bearbetades verket för Paris under titeln Jérusalem där texten – som alltid i franska operor – fick en säkrare dramaturgi. Men musiken är i stort sett densamma, om än inte alltid i samma ordning. Frågan är om inte den versionen är mer värd att spelas, och den har också kommit att sättas upp mer på de europeiska scenerna. I Sverige har ingen av operorna spelats, förutom I Lombardi på ett italienskt gästspel under ledning av Jacopo Foroni på Kungliga Operan då verket var nytt.  

I ännu högre grad än i Nabucco vilar verket på de tre huvudrollerna, som är synnerligen krävande, speciellt sopranen och basen medan tenoren kommer lindrigare undan. Tyvärr räcker inte Nino Machaidze till för den enorma rollen som Giselda. Denna fina lyriska koloratursopran tycks ha velat bredda rösten genom detta parti, men det har hon knappast stamina för vid dessa konsertanta liveframföranden. Från och med andra akten klingar rösten allt tröttare, ibland i underkant och i de värsta koloraturutbrotten tvingas hon gå på fälgarna ordentligt. Visserligen är inte detta parti lika tufft som Abigaille i Nabucco, men det är mycket långt. Synd, för Machaidze har i grunden ett väldigt fint röstmaterial – hoppas hon återgår till mer lyriska roller. 

Bäst lyckas tenorerna – Piero Pretti som Giseldas älskade Oronte med frisk och fin timbre samt Galeano Salas med kraft som hennes aggressive far Arvino (för en gångs skull en arg far som tenorroll!). Nestorn på inspelningen är den italienske basen Michele Pertusi, men även han låter litet trött och sliten som Pagano/Eremiten, vilket gör att denna inspelning knappast kan ses som ett förstahandsalternativ för den som inte har I Lombardi sedan tidigare. 

Det kan tyckas orättvist att jämföra med studioinspelningar, men såväl Cristina Deutekom, Plácido Domingo och Ruggero Raimondi under Lamberto Gardelli på Philips som June Anderson, Luciano Pavarotti och Samuel Ramey under James Levine på Decca bjuder på betydligt mer vokal spets. Behållningen på den här inspelningen är i stället det fina orkesterspelet under Repušićs intensiva och sångarvänliga ledning, den anonyme soloviolinisten samt den fräscht välklingande radiokören. 

För den som i stället vill bekanta sig med Jérusalem finns en radioutsändning från 1975 (utgiven på cd 2004) med Katia Ricciarelli och José Carreras under dirigenten Gianandrea Gavazzeni. Fabio Luisi spelade in hela verket för Decca 1998. Där är det den för en tid sedan Stockholmsbekanta Marina Mescheriakova som utför sopranrollen med stora marginaler.  

Göran Gademan 

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Wagner: Siegfried
Egentligen finns inget att anföra mot den skicklige Rattle som gör allt rätt och följer partituret föredömligt noga. Men den musikdramatiska nerven saknas.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gluck: Écho et Narcisse
Operan skrevs mitt under den berömda striden mellan gluckister och piccinister, där Glucks dramatiska kompositioner ställdes mot Piccinis mer melodiösa och förföriska musik.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer