Ledare

I Bergen bygger man ett operahus!

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Idén om att bygga ett operahus i Bergen föddes för fem år sedan. Och i Norge råder en politisk acceptans för ett nytt operahus på riksnivå, i Vestland fylke som Bergen tillhör, och i Bergen kommune. Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. Nu pågår en öppen arkitekttävling med hundra intressenter som i två etapper ska kokas ner till fem kandidater i mitten av november. Det nya operahuset ska ligga i anslutning till Grieghallen och förbindas med en underjordisk gång mellan byggnaderna.

En av initiativtagarna är Bergen Filharmonins administrative chef Bernt E. Bauge, vars förhoppning är att operahuset ska kunna invigas om sju-åtta år. Bauge innehade tidigare samma tjänst på Den Norske Opera & Ballett i Oslo och han var tillsammans med bland andra DNO:s tidigare konstnärlige chef, Bjørn Simensen, den som såg till att det till slut byggdes ett nytt operahus i Bjørvika.

Ett längre reportage om bygget och dess tillkomst i Bergen kommer i vårt sommarnummer. I Norge finns det politisk enighet, medan det nu i Stockholm ska utredas för tredje gången om att ta fram ett renoveringsförslag för nationalscenen vid Gustaf Adolfs torg. För vår kulturminister Parisa Liljestrand (M) har gett Statens fastighetsverk i uppdrag att ta fram en plan som ska presenteras den 30 april. Det blir varken om- eller tillbyggnad och ändå säger ministern att man efter renoveringen ska kunna ge föreställningar i världsklass. Liljestrand vet naturligtvis inte vad hon talar om, eftersom Operan varken före eller efter ”renoveringen” kan samproducera med internationella scener rent tekniskt. Det blir knappt en tummetott.

Det är här är min 99:e ledare och i med nästa nummer har jag varit chefredaktör i tjugo år. Det kommer att uppmärksammas på något vis i sommarnumret. Inte minst tekniken och snabbheten har gått framåt under de här åren. Vi är numera väldigt aktiva på våra sociala medier (hemsidan, Facebook och Instagram). Och vi kommer i nästa nummer att presentera nya tekniska landvinningar – en ny supermodern hemsida och andra funktioner för våra läsare.

Under de här åren har jag sett hur de svenska operahusens kommunikationsavdelningar har vuxit och inte alltid med lyckat resultat. I nr 5/2022 skrev Claes Wahlin en krönika om avsaknaden av rollinstick till kvällens föreställning på Kungliga Operan. I Oslo får man instick men får läsa programmet på nätet. När dessa rader skrivs har jag precis sett premiären på Fallet Makropulos i Malmö och där saknar jag ett matnyttigt program. Det som fanns delades ut gratis. Den tidigare programredaktören, Catarina Ek, som gjorde utmärkta program, ansågs inte behövd och fick sluta. Det fick också hennes konstnärlige chef som fick sparken av teaterns styrelse.

I det aktuella Malmöprogrammet saknar jag en stor artikel om tonsättaren Leoš Janáček och hans operor överlag. Ofta hänvisas vi till nätet, men inte ens där finns något matnyttigt om detta. Det är inte för mig som man behöver skriva utförliga artiklar, utan för publiken rent allmänt, inte minst när det gäller en sådan intrikat opera som Fallet Makropulos.

Det är Göteborgsoperans programredaktör Lisa Iverstam med en kunnig stab runtom som gör de mest matnyttiga programböckerna i landet. Gedigna artiklar med omsorgsfull design. Själv har jag haft förmånen att få skriva artiklar åt bland andra Kungliga Operan, Folkoperan, Norrlandsoperan, Stockholms konserthus och Nobelstiftelsen genom åren. Och det finns fler hugade och musikkunniga skribenter som skulle kunna råda bot på de magra programmen.

Med tillönskan om god läsning!

SÖREN TRANBERG

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA

Ledare

20 februari 2024

Repertoarhål
Hur ofta spelas inte verk ur standardrepertoarens tio-i-topplista på de svenska operahusen. Mest traditionellt var väl Kungliga Operans 250-årsjubileum i form av idel repriser av sådana verk.

Läs mer

Ledare

26 november 2023

Är kritiker ett utdöende släkte?
En av OPERAs kritiker frågade mig varför dagspressen inte recenserar urpremiärer eller Sverigepremiärer av operaverk längre. Ekonomin och jakten på "klick" går ut över scenkonstbevakningen. Har fördjupad kulturjournalistik någon framtid?

Läs mer

Ledare

11 september 2023

Kulturen i Norrköping får stryka på foten...
Redan för ett år sedan skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping.

Läs mer

Ledare

25 juni 2023

Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef
Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk.

Läs mer

Ledare

21 februari 2023

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ...
En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Även Folkteatern i Göteborg och Blåsarsymfonikernas hemvist, Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm, hotas av vräkning.

Läs mer

Ledare

22 november 2022

Repertoarnivellering?
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar.

Läs mer

Ledare

13 september 2022

Gör krisen att publikunderlaget sviktar?
Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare.

Läs mer

Ledare

22 juni 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 3, 2022
Frågan om ett nytt operahus i Stockholm har aktualiserats igen efter att förra finansminstern Magdalena Andersson satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som anslogs 2013.

Läs mer

Ledare

19 april 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 2, 2022
Världsläget har förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Men skall ryska artister som inte har med kriget att göra behöva lida konsekvenserna?

Läs mer

Ledare

18 februari 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 1, 2022
Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera?

Läs mer

Ledare

21 november 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 5, 2021
Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen!

Läs mer

Ledare

18 september 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 4, 2021
Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen från och med den 29 september.

Läs mer

Ledare

22 juni 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 3, 2021
Nu hoppas vi att scenkonsten ska kunna öppna igen. Kanske kommer några svenska sommarscener spela opera. Om så blir fallet, då recenseras de i vårt höstnummer. Likaså om vi får pressbiljetter till festspelen i München och Bayreuth.

Läs mer

Ledare

20 april 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 2, 2021
Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant.

Läs mer

Ledare

23 februari 2021

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 1, 2021
Nya operachefer har utsetts - den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh blir konstnärlig chef på Kungliga Operan till sommaren, och Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef.

Läs mer

Ledare

20 november 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 5, 2020
Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack!

Läs mer