Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa

Sånger av Hans Gefors Matilda Sterby, sopran, Mårten Landström, piano Daphne 1078 [1 cd] Distr: Naxos På denna romansskiva sätts starkare fokus på texten än vi är vana vid. Här inleds varje sång i en svit på åtta sonetter av Malte Persson, tonsatta av Hans Gefors, med att författaren själv reciterar sonetten, innan sopranen Matilda Sterby och pianisten Mårten Landström tar vid. Därefter följer tre tonsättningar av Karin Boye-dikter. I två av dem får vi först höra hennes pregnanta stämma läsa dikterna i över åttio år gamla inspelningar. Den tredje dikten läser Malte Persson. Och visst styrs ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Sånger av Hans Gefors
Matilda Sterby, sopran, Mårten Landström, piano
Daphne 1078 [1 cd]
Distr: Naxos

På denna romansskiva sätts starkare fokus på texten än vi är vana vid. Här inleds varje sång i en svit på åtta sonetter av Malte Persson, tonsatta av Hans Gefors, med att författaren själv reciterar sonetten, innan sopranen Matilda Sterby och pianisten Mårten Landström tar vid. Därefter följer tre tonsättningar av Karin Boye-dikter. I två av dem får vi först höra hennes pregnanta stämma läsa dikterna i över åttio år gamla inspelningar. Den tredje dikten läser Malte Persson.

Och visst styrs intresset markant mot texterna, men helt övertygad om greppet är jag inte. Malte Persson läser ganska raskt, och det är först när jag hör dem sångbart formulerade av Matilda Sterby och med Gefors expressiva pianoarabesker kring orden (glasklart formade av Mårten Landström) som de riktigt tränger in. Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma. Annars är det ju ofta notoriskt svårt att uppfatta texten när en sopran är i farten. 

Sterby fick sitt definitiva genombrott när hon sjöng Mařenka i Smetanas Brudköpet i Göteborg i höstas. Här kan man i hennes skivdebut åter glädja sig åt rikedomen av färger i hennes stämma. Ofta tolkar hon texten bara genom små skiftningar i färg. Mycket subtilt – och vackert! Den här säsongen tillbringar Matilda Sterby vid operan i Karlsruhe men återkommer till Sverige i höst som Donna Anna i Don Giovanni på Malmö Opera.

Malte Perssons sonetter bär den prosaiska titeln ”Tunnelbaneresa”. Dikterna skildrar inte det underjordiska åkandet bokstavligt, men underjorden framställs inte som någon alltför uppmuntrande plats. Ett genomgående tema är också Pilatus så ofta citerade ord Ecce homo, Se människan, vilket är titeln på den tredje sången. Tonsättaren låter den uppmaningen återkomma i den sista sonetten, där sopranen har att som avslutning sjunga ”Se människan” rakt ner i flygelns klanglåda, vilket ger en magisk resonanseffekt.

Sångerna är recitativiska, och tempot kanske alltför stadigt (Sempre andante?). En viss enformighet ligger på lur, men den motverkas av Gefors förmåga att alltid forma sina fraser så kantabelt. I den första sångens första takter hajar jag till eftersom tonfallet klingar Sibelius (Den första kyssen). Associationer av det slaget är sedan inte så många, men det känns som ett slags markering av att Gefors ställer in sig i traditionen från den svenska romanskonstens storhetstid vid förra sekelskiftet med Stenhammar, Rangström och Sibelius. Till Hans Gefors talanger hör dessutom konsten att tonsätta även inte alltför poetiska glosor som ”panikångestattacker”, ”papperskvarn” eller ”kopparslagarhjärtat” med stor elegans.

Jag är litet mer reserverad inför de tre Boyetonsättningarna. Abstraktionsnivån i de dikterna är för hög för en adekvat musikalisk form (”mer än annat förunderligt den oförtjänta nåden av en människas evigt uppträdande tillit”).

Lennart Bromander

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable
Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Läs mer