Porträtt och intervjuer

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Nordirländska regissören Annilese Miskimmon

Annilese Miskimmon. Foto: Nicola Ross
Den nordirländska regissören Annilese Miskimmon är aktuell på Folkoperan, där hon precis har satt upp Benjamin Brittens The Turn of the Screw. Men det var inte spörsmålet när Sören Tranberg gjorde en zoom-intervju med henne veckan före premiären. Det var snarare att English National Opera, där hon är konstnärlig chef, kämpar mot politiska krav om att flytta ut verksamheten från London. I höstas kom en propå från statliga Arts Council England om att ENO skulle flytta ut verksamheten, för annars skulle man få minskade anslag eller i värsta fall ingenting alls. Förslaget gick ut på att flytta ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Den nordirländska regissören Annilese Miskimmon är aktuell på Folkoperan, där hon precis har satt upp Benjamin Brittens The Turn of the Screw. Men det var inte spörsmålet när Sören Tranberg gjorde en zoom-intervju med henne veckan före premiären. Det var snarare att English National Opera, där hon är konstnärlig chef, kämpar mot politiska krav om att flytta ut verksamheten från London.

I höstas kom en propå från statliga Arts Council England om att ENO skulle flytta ut verksamheten, för annars skulle man få minskade anslag eller i värsta fall ingenting alls. Förslaget gick ut på att flytta till Manchester och spela i Factory International, en arena som ska invigas i sommar. Varken ägarna i Manchester eller ENO var informerade om saken. ENO fick uppgifterna dagen innan de offentliggjordes. Hur ser då framtiden ut?

– Lågkonjunkturen har slagit hårt mot verksamheten. Intäkterna från staten och staden London har minskat drastiskt de senaste åren och ytterligare nerskärningar av kulturbidragen är nog att vänta, säger Annilese Miskimmon. 

– Nu har vi fått respit till våren 2026 och efter det önskar Arts Council England att vi spelar både i London och i en stad i England som inte har någon operascen. Operaverksamheten i Storbritannien sitter illa till. Varken Glyndebourne Opera Touring eller Welsh National Opera i Cardiff kan turnera längre, för det fattas pengar. Hela verksamheten är underfinansierad. 

ENO:s framtid har diskuterats i underhuset, i BBC-program och inte minst i brittisk press. Operabranschen har engagerat sig stort i frågan.

– Uppslutningen har varit enorm. Bryn Terfel gick ut med ett upprop och en protestlista, vilket ledde till enormt många namnunderskrifter. Flera andra ledande brittiska operasångare har debatterat frågan. Vi har fått stöd av Royal Opera House Covent Garden. Även New York Times har skrivit flera uppmärksammade artiklar i frågan. 

Bara det att ni ska bli utlokaliserade kommer att kosta pengar. Personalen på English National Opera bor i eller runt London, inte minst korister och orkestermusiker samt övrig personal. Är inte det ett argument som biter?

– För några år sedan flyttade ett balettkompani ut från London till Birmingham och den planeringen tog hela fem år! 

English National Opera ligger centralt i London vid St Martins Lane, mitt i teaterdistriktet West End. London Coliseum heter byggnaden som invigdes 1904, då som varietéteater. Salongen rymmer drygt 2 500 platser. Hur ska man kunna ersätta den här salongens stora publikkapacitet med ett lika rymligt alternativ ute i landet?

– Vi är inte glada för den här flytten eftersom vi har en stor publik. Hälften av vår publik har aldrig sett en opera tidigare och därtill kommer många turister som vill se våra produktioner. 20 000 ungdomar besöker oss årligen och om man är under 21 år är det fritt inträde. Vi är en nationell angelägenhet med ett mycket stort renommé. Vi är folkets opera!

– Det är kulturministern som vill sprida och fördela kulturstödet runt om i England. Det har dock uppstått en spricka mellan ministern och Arts Council England när det gäller genomförandet. Kulturministern vill inte ”förstöra” ENO:s verksamhet. 40% av intäkterna kommer från brittiska staten, medan 30% emanerar från biljettförsäljning, sponsring och uthyrningsverksamhet. 

Frågan om flytten ska åter debatteras i underhuset veckan efter att den här intervjun gjordes. 

Har publiken hittat tillbaka efter pandemin?

– Ja, det har den. Nu är vi uppe i samma försäljningssiffror som vi hade före pandemin. 

Vad spelar ni under vårsäsongen?

Carmen i regi av Calixto Bieito, Richard Jones sätter upp Rhenguldet, vi spelar Philip Glass Akhnaten och där dirigerar Karen Kamensek. Själv regisserar jag Korngolds Die tote Stadt.

Nu är jag nyfiken på att få höra hur arbetet med Folkoperans uppsättning av The Turn of the Screw går.

– Jag älskar att få jobba i det här intima formatet. Vilka talanger ni har! Dessutom är jag väldigt svag för Benjamin Brittens operor. 

Jag såg din mycket lyckade uppsättning av Billy Budd när du var operachef på Den Norske Opera i Oslo. 

– Jag hoppas verkligen att svenska politiker inte är lika njugga när det gäller anslag till operakonsten som man är i England.

Då fick jag förklara långbänken kring en eventuell renovering och ombyggnad av Kungliga Operan i Stockholm, något som Annilese Miskimmon var ovetande om. Men hon uttryckte stor glädje för att OPERA vill uppmärksamma ENO:s prekära situation.

Sören Tranberg

 

Fler Porträtt och intervjuer från OPERA

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Allan Clayton
Panikattacker och psykisk ohälsa – den brittiske stjärntenoren Allan Clayton har gjort sig känd för att säga som det är. Men så förgyller han också de stora operascenerna med sällsynt mänskliga rolltolkningar.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Torkel Blomkvists ljus
Scenografen Lars-ÅkeThessman skriver om sitt samarbete med den nyligen bortgångne ljussättaren Torkel Blomkvist.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Svenskfranska dirigenten Sofi Jeannin
Hon är den svenskfranska doldisen som är konstnärlig ledare för Radio Frances körskola och chefsdirigent för BBC Singers. OPERAs Louise Fauvelle har träffat henne i hemstaden Paris.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

15 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Intervju med Christina Hörnell
OPERA har intervjuat Malmö Operas nytillträdda vd och konstnärliga chef Christina Hörnell. Läs henne berätta om sina intentioner och hur hon vill utveckla operahuset.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Anders Lorentzson och Mats Persson
Två av Göteborgsoperans stöttepelare, Anders Lorentzson och Mats Persson, har intervjuats av Sören Tranberg. Samtalet kom bland annat att handla om deras karriärer.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Sopranen Julia Sporsén
OPERA har träffat Julia Sporsén och pratat om att sjunga Casta Diva, operalivet i England och drömrollerna.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hovsångerskan Miah Persson
Från blyg handbollstjej i Hudiksvall till hyllad sopran med världen som arbetsfält. Miah Persson pratar kämpaglöd, utseendefixering och hemlängtan med OPERA i Paris.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mezzosopranen Lilly Jørstad
Lilly Jørstad växte upp under enkla förhållanden i Ryssland och började sjunga som fyraåring för att lindra sin lungsjukdom. Sedan dess har mezzosopranen hon hittat tillbaka till sina norska rötter och skapat sig en blomstrande internationell karriär. OPERA träffade henne i Milano.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kungliga Operans nye vd Fredrik Lindgren om ombyggnadsfrågan
Sören Tranberg träffade Kungliga Operans nye vd Fredrik Lindgren en januarimorgon och pratade om akuta problem som måste åtgärdas omgående och de behov som det 125-åriga operahuset har. 

Läs mer

Porträtt och intervjuer

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Sopranen Gisela Stille
Gisela Stille från Värnamo berättar om sin resa till Köpenhamnsoperan och hur hon fått blodad tand på slaviska roller.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

19 april 2022

Intervju med Kjell Englund
Sören Tranberg har intervjuat Wermland Operas nytillträdde opera- och musikchef Kjell Englund, som vill satsa mer på operaverksamheten. Han vill begeistra och beröra sin publik och ser fram emot att ta Wermland Opera in i framtiden.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

22 juni 2021

Zebran
I början av 2017 möttes tonsättaren Tebogo Monnakgotla och librettisten Kerstin Perski för första gången. Då började bollandet av idéer till det som skulle komma att bli operan Zebran. För OPERA berättar skaparduon om utanförskap, dolda fördomar och dråpliga situationer.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

20 november 2020

Intervju med kostymören Bente Rolandsdotter
Som liten hade hon en ateljé hemma där hon sydde om sina loppisfynd. I dag bärs hennes kreationer av operasångare på landets främsta scener. Louise Fauvelle intervjuar kostymören Bente Rolandsdotter.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

22 september 2020

Anders Wall - en sann mecenat
Sören Tranberg intervjuar Anders Wall i ett samtal som bland annat kom att handla om drivkrafter och hans filosofi kring entreprenör- och mecenatskap. Nästa år 40-årsjubilerar hans stiftelse och själv fyller han 90.

Läs mer

Porträtt och intervjuer

20 februari 2020

Operapriset 2019 - Ann Hallenberg
Tidskriften OPERAs läsare röstade fram mezzosopranen Ann Hallenberg som vinnare av Operapriset 2019 för sin prestation i Ariodante på Drottningholms Slottsteater. Här intervjuas hon av Sören Tranberg.

Läs mer