Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Aida på Det Kongelige Teater, Köpenhamn

Raehann Bryce-Davis och Miriam Clark. Foto: Camilla Winther
Den nya Köpenhamnsoperan invigdes i januari 2005 med en uppsättning av Aida. Monumental Egypten-kitsch fick där tjäna bakgrund till den inhyrda stjärnan Roberto Alagna, som envist vände sig mot publiken, medan Aida, en mer passionerad Gitta-Maria Sjöberg, förgäves sökte kontakt med den så beklagligt ointresserade Radamès. En storståtlig men konstnärligt mindre lyckad uppsättning, som snabbt försvann från repertoaren. Nu får köpenhamnarna efter arton års väntan uppleva en ny Aida, och den ser annorlunda ut. Den engelska regissören Annabel Arden stod för en rätt hygglig men knappast minnesvär...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Den nya Köpenhamnsoperan invigdes i januari 2005 med en uppsättning av Aida. Monumental Egypten-kitsch fick där tjäna bakgrund till den inhyrda stjärnan Roberto Alagna, som envist vände sig mot publiken, medan Aida, en mer passionerad Gitta-Maria Sjöberg, förgäves sökte kontakt med den så beklagligt ointresserade Radamès. En storståtlig men konstnärligt mindre lyckad uppsättning, som snabbt försvann från repertoaren. Nu får köpenhamnarna efter arton års väntan uppleva en ny Aida, och den ser annorlunda ut.

Den engelska regissören Annabel Arden stod för en rätt hygglig men knappast minnesvärd Barberaren i Sevilla i Malmö för ett år sedan, och detsamma kan man kanske säga om denna Aida. Vi befinner oss inte i Egypten utan i ett slags allmän sago- eller operavärld, där dräkterna pekar åt många håll samtidigt. Scenografin består mest av en fond av skiftande videoprojektioner (kan inte världens alla operaregissörer och scenografer åläggas att åtminstone under ett år försöka klara sig utan vidlyftiga videofantasier!). Aida kompletteras av fyra figuranter som beskäftigt försöker uttrycka hennes komplexa känslor genom övertydlig rörelseenergi. Det är visserligen välgörande att slippa det låtsasegyptiska, men det blir i stället en brist på fokusering och skärpa när handling och människor befinner sig alldeles utanför samhällelig och tidsmässig kontext.

Scen ur Aida. Foto: Camilla Winther

Musikaliskt är det mer inspirerande. Tysk-amerikanska Miriam Clark i titelrollen har visserligen en betydande startsträcka och gör fram till och med triumfscenen (inga elefanter men mycket glitter och guldfärgade ballonger) ett rätt blekt intryck. I Nilscenen kommer hon tillbaka som en ny människa och gör sin så svåra aria med fint avvägd expansion och underbart färgade höjdtoner. I slutscenen skyler hon med sin innerlighet över Samuele Simoncinis något grovkornige Radamès. Annars inget ont om denne lätt barytonale och kraftfulle härförare, som av regissören tvingas uppträda rent vimsigt i triumfscenen, antagligen som ett tecken på själslig klyvnad. Att han inledningsvis har svårt att övertyga i den för sångaren så obarmhärtiga ”Celeste Aida” ska inte läggas honom till last, det har han gemensamt med i stort sett alla andra tenorer.

Ensemblen har två sydafrikanska sångare i viktiga partier, och båda är rent magnifika. Raehann Bryce-Davis som Amneris har verkligen krut i sin lätt gutturala men härligt expressiva stämma. Hennes frustration över att världslig makt inte automatiskt ger erotisk makt får maximalt vokalt uttryck. Som Aidas far Amonasro visar Musa Ngqungwana upp en välfokuserad Verdibaryton och bidrar litet bättre till dramatiken än Kyungil Kos välljudande men indifferente Ramfis. Gisela Stille som prästinnan och Willard White som kungen (Farao) är lyxbesättningar i två småroller, men White (f. 1946) börjar låta ganska klanglös och knarrig.

Det Kongeliges förträfflige specialist på italiensk opera i allmänhet och Verdi i synnerhet, Paolo Carignani, ser till att den musikaliska helheten är perfekt proportionerad. Det Kongelige Kapel spelar på topp, och den utökade kören klingar praktfullt.

Lennart Bromander 

Verdi: Aida

Premiär 2 mars 2023.

Dirigent: Paolo Carignani

Regi: Annabel Arden

Scenografi: Merle Hensel

Kostymdesign: Gabrielle Dalton

Ljusdesign: Lee Curran

Videodesign: Will Duke

Solister: Miriam Clark, Raehann Bryce-Davis, Samuele Simoncini, Musa Ngqungwana, Kyungil Ko, Willard White, Gisela Stille. 

www.kglteater.dk

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien
Att Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer