Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Aida på Det Kongelige Teater, Köpenhamn

Raehann Bryce-Davis och Miriam Clark. Foto: Camilla Winther
Den nya Köpenhamnsoperan invigdes i januari 2005 med en uppsättning av Aida. Monumental Egypten-kitsch fick där tjäna bakgrund till den inhyrda stjärnan Roberto Alagna, som envist vände sig mot publiken, medan Aida, en mer passionerad Gitta-Maria Sjöberg, förgäves sökte kontakt med den så beklagligt ointresserade Radamès. En storståtlig men konstnärligt mindre lyckad uppsättning, som snabbt försvann från repertoaren. Nu får köpenhamnarna efter arton års väntan uppleva en ny Aida, och den ser annorlunda ut. Den engelska regissören Annabel Arden stod för en rätt hygglig men knappast minnesvär...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Den nya Köpenhamnsoperan invigdes i januari 2005 med en uppsättning av Aida. Monumental Egypten-kitsch fick där tjäna bakgrund till den inhyrda stjärnan Roberto Alagna, som envist vände sig mot publiken, medan Aida, en mer passionerad Gitta-Maria Sjöberg, förgäves sökte kontakt med den så beklagligt ointresserade Radamès. En storståtlig men konstnärligt mindre lyckad uppsättning, som snabbt försvann från repertoaren. Nu får köpenhamnarna efter arton års väntan uppleva en ny Aida, och den ser annorlunda ut.

Den engelska regissören Annabel Arden stod för en rätt hygglig men knappast minnesvärd Barberaren i Sevilla i Malmö för ett år sedan, och detsamma kan man kanske säga om denna Aida. Vi befinner oss inte i Egypten utan i ett slags allmän sago- eller operavärld, där dräkterna pekar åt många håll samtidigt. Scenografin består mest av en fond av skiftande videoprojektioner (kan inte världens alla operaregissörer och scenografer åläggas att åtminstone under ett år försöka klara sig utan vidlyftiga videofantasier!). Aida kompletteras av fyra figuranter som beskäftigt försöker uttrycka hennes komplexa känslor genom övertydlig rörelseenergi. Det är visserligen välgörande att slippa det låtsasegyptiska, men det blir i stället en brist på fokusering och skärpa när handling och människor befinner sig alldeles utanför samhällelig och tidsmässig kontext.

Scen ur Aida. Foto: Camilla Winther

Musikaliskt är det mer inspirerande. Tysk-amerikanska Miriam Clark i titelrollen har visserligen en betydande startsträcka och gör fram till och med triumfscenen (inga elefanter men mycket glitter och guldfärgade ballonger) ett rätt blekt intryck. I Nilscenen kommer hon tillbaka som en ny människa och gör sin så svåra aria med fint avvägd expansion och underbart färgade höjdtoner. I slutscenen skyler hon med sin innerlighet över Samuele Simoncinis något grovkornige Radamès. Annars inget ont om denne lätt barytonale och kraftfulle härförare, som av regissören tvingas uppträda rent vimsigt i triumfscenen, antagligen som ett tecken på själslig klyvnad. Att han inledningsvis har svårt att övertyga i den för sångaren så obarmhärtiga ”Celeste Aida” ska inte läggas honom till last, det har han gemensamt med i stort sett alla andra tenorer.

Ensemblen har två sydafrikanska sångare i viktiga partier, och båda är rent magnifika. Raehann Bryce-Davis som Amneris har verkligen krut i sin lätt gutturala men härligt expressiva stämma. Hennes frustration över att världslig makt inte automatiskt ger erotisk makt får maximalt vokalt uttryck. Som Aidas far Amonasro visar Musa Ngqungwana upp en välfokuserad Verdibaryton och bidrar litet bättre till dramatiken än Kyungil Kos välljudande men indifferente Ramfis. Gisela Stille som prästinnan och Willard White som kungen (Farao) är lyxbesättningar i två småroller, men White (f. 1946) börjar låta ganska klanglös och knarrig.

Det Kongeliges förträfflige specialist på italiensk opera i allmänhet och Verdi i synnerhet, Paolo Carignani, ser till att den musikaliska helheten är perfekt proportionerad. Det Kongelige Kapel spelar på topp, och den utökade kören klingar praktfullt.

Lennart Bromander 

Verdi: Aida

Premiär 2 mars 2023.

Dirigent: Paolo Carignani

Regi: Annabel Arden

Scenografi: Merle Hensel

Kostymdesign: Gabrielle Dalton

Ljusdesign: Lee Curran

Videodesign: Will Duke

Solister: Miriam Clark, Raehann Bryce-Davis, Samuele Simoncini, Musa Ngqungwana, Kyungil Ko, Willard White, Gisela Stille. 

www.kglteater.dk

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer