Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vestalen med Kamraterna på Teater Tribunalen

Susanna Stern och Elsa Ridderstedt. Foto: Maximilian Mellfors.
Gaspare Spontinis Vestalen hade urpremiär i Paris 1807 och för tvåhundra år sedan följde Sverigepremiären på Kungliga Operan. Senaste gången operan gavs var 1839, då med Jenny Lind som Julia. Den fria operagruppen Kamraterna överraskar alltid när det gäller aparta repertoarval av operor som oförtjänt fallit ur vårt medvetande. Mer om bakgrunden till Vestalen och om Spontini kan läsas i Erik Graunes krönika.  I Vestalen har Julia och krigshjälten Licinius förälskat sig i varandra. När han nu återvänder efter fem års krigande finner han att hans älskade har blivit ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Gaspare Spontinis Vestalen hade urpremiär i Paris 1807 och för tvåhundra år sedan följde Sverigepremiären på Kungliga Operan. Senaste gången operan gavs var 1839, då med Jenny Lind som Julia. Den fria operagruppen Kamraterna överraskar alltid när det gäller aparta repertoarval av operor som oförtjänt fallit ur vårt medvetande. Mer om bakgrunden till Vestalen och om Spontini kan läsas i Erik Graunes krönika. 

I Vestalen har Julia och krigshjälten Licinius förälskat sig i varandra. När han nu återvänder efter fem års krigande finner han att hans älskade har blivit Vestas prästinna. När hon genom sin förälskelse med Licinius bryter sitt kyskhetslöfte slocknar den eviga eldslågan och hon döms till att bli levande begravd. Men gudinnan blidkas, en blixt slår ner och lågan tänds åter. Kärleken segrar.

På Teater Tribunalens källarscen domineras scenrummet av röda cirkelformade spelplattor och röda pelare. Här möts dåtid och nutid, antika referenser och fem tv-apparater, där översteprästen Pontifex Maximus (skådespelaren och Norrlandsoperans chef Dan Turdén) övervakar, talar och dömer. Även i kostymerna blandas tidsmarkörer, från romerska hjälmar och harneskar till moderna militärbyxor och kängor. Den nya svenska textöver- sättningen och bearbetningen går fram för det mesta genom sångarnas tydliga artikulation.

Tidigare huserade Kamraterna i Årsta Folkets Hus Teater, som numera ingår i Riksteaterns regi, och vars akustik är betydligt mer gynnsam än Teater Tribunalens stenväggar, som gör att ljudåtergivningen blir en aning skarp. Det känns som sångarna får ligga på och det är därför svårt att avgöra den vokala nivån.

Wiktor Sundqvist och Elsa Ridderstedt. Foto: Maximilian Mellfors.

Lidelsefullt är utspelet bland sångarna i Aurelia Le Huches regi. Wiktor Sundqvist (Licinius) är en hetsporre och hans tenor har utvecklats genom åren. Här visar han prov på både uthållighet och fin tenorglans. Han sekunderas av vapendragaren Cinna och Pär Lindskog utför sitt parti med fonder av erfarenhet. Likaså Susanna Sterns matronelika översteprästinna Vestalis Maxima. Det är egentligen ett mezzoparti, vilket gör att Stern inte får glänsa så mycket. Det får däremot Elsa Ridderstedt som Julia. Inte minst i andra aktens stora aria med obligat hornsolo.

Nämnas bör det ambitiöst och förnämligt utarbetade lilla gratis programhäftet där också de tre köravsnitten med utskrivna noter och text återges som publiken förväntas sjunga med i.

Det skulle vara välbehövligt om våra svenska operahus gick lite utanför allfarvägarna och spelade något av t.ex. Spontini. Och inte som våra tre största operainstitutioner i höst i nämnd ordning, Malmö, Göteborg och Stockholm, alla tre sätter upp Don Giovanni igen.

Spontini: Vestalen

Premiär 9 mars 2023.
Musikalisk ledare och arrangemang: Anna Christensson
Regi: Aurelia Le Huche
Scenografi och kostym: Marcus Olson och Elias Kahn
Maskdesign: Cais-Marie Björnlod
Ljud- och ljusdesign: Niclas Anderstedt Lindgren
Solister: Elsa Ridderstedt, Susanna Stern, Pär Lindskog, Wiktor Sundqvist, Dan Turdén (talroll).

www.kamraterna.com

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer