Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vestalen med Kamraterna på Teater Tribunalen

Susanna Stern och Elsa Ridderstedt. Foto: Maximilian Mellfors.
Gaspare Spontinis Vestalen hade urpremiär i Paris 1807 och för tvåhundra år sedan följde Sverigepremiären på Kungliga Operan. Senaste gången operan gavs var 1839, då med Jenny Lind som Julia. Den fria operagruppen Kamraterna överraskar alltid när det gäller aparta repertoarval av operor som oförtjänt fallit ur vårt medvetande. Mer om bakgrunden till Vestalen och om Spontini kan läsas i Erik Graunes krönika.  I Vestalen har Julia och krigshjälten Licinius förälskat sig i varandra. När han nu återvänder efter fem års krigande finner han att hans älskade har blivit ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Gaspare Spontinis Vestalen hade urpremiär i Paris 1807 och för tvåhundra år sedan följde Sverigepremiären på Kungliga Operan. Senaste gången operan gavs var 1839, då med Jenny Lind som Julia. Den fria operagruppen Kamraterna överraskar alltid när det gäller aparta repertoarval av operor som oförtjänt fallit ur vårt medvetande. Mer om bakgrunden till Vestalen och om Spontini kan läsas i Erik Graunes krönika. 

I Vestalen har Julia och krigshjälten Licinius förälskat sig i varandra. När han nu återvänder efter fem års krigande finner han att hans älskade har blivit Vestas prästinna. När hon genom sin förälskelse med Licinius bryter sitt kyskhetslöfte slocknar den eviga eldslågan och hon döms till att bli levande begravd. Men gudinnan blidkas, en blixt slår ner och lågan tänds åter. Kärleken segrar.

På Teater Tribunalens källarscen domineras scenrummet av röda cirkelformade spelplattor och röda pelare. Här möts dåtid och nutid, antika referenser och fem tv-apparater, där översteprästen Pontifex Maximus (skådespelaren och Norrlandsoperans chef Dan Turdén) övervakar, talar och dömer. Även i kostymerna blandas tidsmarkörer, från romerska hjälmar och harneskar till moderna militärbyxor och kängor. Den nya svenska textöver- sättningen och bearbetningen går fram för det mesta genom sångarnas tydliga artikulation.

Tidigare huserade Kamraterna i Årsta Folkets Hus Teater, som numera ingår i Riksteaterns regi, och vars akustik är betydligt mer gynnsam än Teater Tribunalens stenväggar, som gör att ljudåtergivningen blir en aning skarp. Det känns som sångarna får ligga på och det är därför svårt att avgöra den vokala nivån.

Wiktor Sundqvist och Elsa Ridderstedt. Foto: Maximilian Mellfors.

Lidelsefullt är utspelet bland sångarna i Aurelia Le Huches regi. Wiktor Sundqvist (Licinius) är en hetsporre och hans tenor har utvecklats genom åren. Här visar han prov på både uthållighet och fin tenorglans. Han sekunderas av vapendragaren Cinna och Pär Lindskog utför sitt parti med fonder av erfarenhet. Likaså Susanna Sterns matronelika översteprästinna Vestalis Maxima. Det är egentligen ett mezzoparti, vilket gör att Stern inte får glänsa så mycket. Det får däremot Elsa Ridderstedt som Julia. Inte minst i andra aktens stora aria med obligat hornsolo.

Nämnas bör det ambitiöst och förnämligt utarbetade lilla gratis programhäftet där också de tre köravsnitten med utskrivna noter och text återges som publiken förväntas sjunga med i.

Det skulle vara välbehövligt om våra svenska operahus gick lite utanför allfarvägarna och spelade något av t.ex. Spontini. Och inte som våra tre största operainstitutioner i höst i nämnd ordning, Malmö, Göteborg och Stockholm, alla tre sätter upp Don Giovanni igen.

Spontini: Vestalen

Premiär 9 mars 2023.
Musikalisk ledare och arrangemang: Anna Christensson
Regi: Aurelia Le Huche
Scenografi och kostym: Marcus Olson och Elias Kahn
Maskdesign: Cais-Marie Björnlod
Ljud- och ljusdesign: Niclas Anderstedt Lindgren
Solister: Elsa Ridderstedt, Susanna Stern, Pär Lindskog, Wiktor Sundqvist, Dan Turdén (talroll).

www.kamraterna.com

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien
Att Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer