Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable

MEYERBEER: ROBERT LE DIABLE Edris, Morley, Osborn, Courjal, Darmanin, m.fl. Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Chœur de l’Opéra National de Bordeaux/Minkowski Bru Zane 8 055776 01006 9 [3 CD] Distr: Naxos För elva år sedan såg jag Giacomo Meyerbeers Hugenotterna i Bryssel, dirigerad av Marc Minkowski. Han var då mest känd för fransk barockmusik och en del Offenbach. När jag nu googlar fram detta tillfälle förstår jag av åtskilliga tidningsrubriker hur revolutionerande hans nya sätt måste ha varit i att söka tidstrogenhet hos en romantisk kompositör som Meyerbeer. Själv minns jag att jag...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

MEYERBEER: ROBERT LE DIABLE

Edris, Morley, Osborn, Courjal, Darmanin, m.fl.
Orchestre National Bordeaux Aquitaine, Chœur de l’Opéra National de Bordeaux/Minkowski
Bru Zane 8 055776 01006 9 [3 CD]
Distr: Naxos

För elva år sedan såg jag Giacomo Meyerbeers Hugenotterna i Bryssel, dirigerad av Marc Minkowski. Han var då mest känd för fransk barockmusik och en del Offenbach. När jag nu googlar fram detta tillfälle förstår jag av åtskilliga tidningsrubriker hur revolutionerande hans nya sätt måste ha varit i att söka tidstrogenhet hos en romantisk kompositör som Meyerbeer. Själv minns jag att jag var nyfiket avvaktande inför hans luftighet i dessa annars så bombastiska grand opéras.

Men när hans upptagning av den franska operaromantikens portalverk Robert le diable från 1831 når mig, kapitulerar jag fullständigt – redan från första takten känner man: det är så här det måste göras! Varken Verdi eller Wagner hade ju debuterat när detta verk uruppfördes, och senare tiders uppförandepraxis tycks ha lagt ett jämntjockt filter över hur man framför grand opéras. Inte så att Minkowski i spetsen för Orchestre National Bordeaux Aquitaine ideligen spelar lätt och luftigt, men spännvidden blir så mycket större. Minkowski är tung och långsam när han tycker det är påkallat, och en hel värld av dynamik öppnar sig.

Detta är min femte inspelning av Robert i skivhyllan och jag vågar säga att som helhet är detta den klart bästa – allt finns där: dramatik, drive i fraseringen, närhet till texten, finstämda avsnitt, virtuositet och överdådiga sångare i de minst sagt krävande partierna. Ljudbilden är enastående där stråkarnas pizzicaton som annars riskerar att dränkas lyfts fram och tillåts vara drivande.

I sina grand opéras kombinerade Meyerbeer det italienska, franska och tyska: från Italien bel cantots sångkonst och melodik, från Frankrike dramaturgin och den litterära kvaliteten via librettisten Eugène Scribe och från Tyskland tyngden och allvaret. Det mesta av det bästa, med andra ord. För vem har sagt att ”less” behöver vara ”more”?

Lägg därtill att i Robert le diable infördes för första gången romantisk tåspetsbalett i den tredje aktens berömda klosterscen, då de spökande nunnorna kastar sina dok och blottar de sedan så vanliga vita tutuerna. Här är balettsekvensen ovanligt integrerad i handlingen och till och med denna balettmusik lyckas Minkowski få riktigt intressant och njutbar – man tycker sig nästan se förloppet framför sig när nunnorna försöker förföra den arme Robert.

Den rafflande cliffhanger-dramaturgin har Scribe här ännu inte nått fram till, utan det hela bär prägel av vandringsdrama eller roadmovie i sicilianskt 1200-tal: den Peer Gynt-liknande slarvern Robert är frukten av en jordisk kvinna och självaste djävulen, här i form av basrollen Bertram, och det förklarar hans dualism och ständiga kluvenhet. Hans fostersyster Alice – en gång Jenny Linds visitkortsroll på de stora operascenerna – leder honom in på den smala vägen, lyckas fördriva djävulen och får Robert att äntligen gifta sig med prinsessan Isabella, verkets fjärde huvudperson. De fyra röstfacken tenor, bas, lyrisk-dramatisk sopran och koloratursopran skulle bli Meyerbeers manual i nästan alla hans andra operor.

Av dessa var han alltid mest skoningslös mot tenoren, där det krävs både kraft och hög tessitura samt en ansenlig stamina då han alltid får stå på i alla fem akterna, medan de övriga tre huvudrollerna får gå ut och vila sig emellanåt. Den amerikanske tenoren John Osborn imponerade redan på mig i Bryssel i den nämnda Hugenotterna. Det går knappt att tänka sig en mer idealisk tenor för detta parti, där han får det att låta både vackert och närmast lekfullt. Här har dessutom alla tänkbara språng öppnats, så Robert har begåvats med ytterligare en aria i början av andra akten som Osborn ger både kraft och uttryck.

Med Alices roll skapade Meyerbeer ett nytt röstfack, den mer dramatiska franska sopranen, ibland kallad soprano Falcon. Klokt nog har Minkowski inte rollbesatt den med en alltför dramatisk sopran: Amina Edris briljerar med eleganta pianissimon på höjden i de två första akterna så till den grad att man undrar om hon inte har någon höjd i forte. Men det är Edris listiga tolkning av rollen: från tredje akten då Alice ska morska upp sig gentemot djävulen kommer den ena kraftfulla höjdtonen efter den andra. Erin Morley som Isabella tycks inte ha någon övre gräns och nöjer sig helt enligt stilen inte med de extremhöga toner som redan står. Oerhört eleganta fioriturer och detaljarbete i den första arian medan den långlinjiga ”Robert, toi que j’aime” får ett gripande uttryck. Bägge sopranerna har varm, övertonsrik timbre vilket ger ett mycket sympatiskt intryck.

Den enda besvikelsen är Nicolas Courjal som Bertram – han får visserligen till rejält maffiga bastoner, men däröver låter han som en diffus baryton utan kärna. Där måste jag erkänna att jag längtar tillbaka till tidigare inspelningars Samuel Ramey eller Boris Christoff. Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Göran Gademan

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer