Ledare

Gör krisen att publikunderlaget sviktar?

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare. Nu finns det indikationer på att operasalongerna inte kommer att fyllas på grund av den ekonomiska krisen med en djup lågkonjunktur. Livsmedelspriserna, elräkningarna och bolånen etc. blir dyrare, vilket gör att man ser om sitt hus och prioriterar. Då väljs kanske en del saker som kultur bort. Eller så har man fått andra vanor under pandemin.

När dessa rader skrivs är det knappt två veckor kvar till valdagen och här finns det ett riksdagsparti som tycker att opera är onödigt. I Västerbotten vill Sverigedemokraterna skära ner på skattepengarna som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. I början av augusti besökte partiledaren Jimmie Åkesson Umeå och han tyckte att vård, skola och omsorg ska prioriteras, men att det är viktigt med kultur i hela landet. Han ser ett värde i att opera finns i andra delar av landet än bara i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det låter falskt i mina öron eftersom andra av hans partikamrater ville lägga ner Malmö Opera med motivationen att det räcker med en nationalscen för opera i Sverige. Senast ville någon partiföreträdare sänka Göteborgsoperans anslag med 100 miljoner.

De här argumenten kring dagisplatser och sjukvård känner jag igen från den infekterade operadebatten om ett nytt operahus i Göteborg på 1970-talet, men då var det extremvänstern som argumenterade på samma sätt.

Vad ska vi med konsten till? Löd en rubrik på Svenska Dagbladets kultursida i somras. Där framkom det att Sverigedemokraterna föredrog traktorpulling framför opera. En affisch i Skaraborg med innehållet mindre opera mer folkkultur med bifogad Facebooklänk väckte stor indignation hos kulturarbetare och debattörer. Sverigedemokraterna prioriterar sådant som ¨vanligt folk” faktiskt vill se, som till exempel traktorpulling i Tibro som drog 2 500 åskådare. Traktorpulling är en tävlingsform där man med ombyggda traktorer drar en viktad släde/vagn. Ett pluralistiskt kulturliv är väl ändå bäst!

I somras var det fyrtio år sedan jag besökte Bayreuth första gången och sedan har det blivit sju gånger till. Mycket har förändrats under denna tid. Jag tror att pandemin har slagit hårt i en stad med 75 000 invånare och som till stor del lever upp under en festspelsmånad. Nu finns där sedan ett par år tillbaka även en barockfestival de två första veckorna i september och som arrangeras i Markgräfliches Opernhaus. Flera restauranger har stängt ner sin verksamhet, som Weihenstephan – ett mycket populärt matställe efter föreställningarna. Nu drivs bara hotellet.

Det första matlokuset som försvann var den omtyckta Bahnhof-restaurangen tidigt 90-tal, som ersattes av matkedjan Wienerwald för att sedan övertas av McDonald. Holländerstube nedanför festspelshuset är också borta. Den anrika bokhandeln Markgräfliche Buchhandlung är också borta, nu ligger där en skoaffär. Ibland har jag bott hos familjer i Bayreuth, en gång så centralt som på Maximilianstrasse. I bottenvåningen fanns en fin blomsteraffär som numera är glassbar. Förändringar sker alltid, men det blir så påtagligt när man återvänder till en stad man tycks känna så väl som Bayreuth.

En rättelse: Jag skrev en artikel om tonsättaren Lars Johan Werle i förra numret och det var Folke Abenius som satte upp Tintomara med operahögskoleelever på Södra Teatern i Stockholm 1994 [red.beklagar].

SÖREN TRANBERG

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA

Ledare

11 september 2023

Kulturen i Norrköping får stryka på foten...
Redan för ett år sedan skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping.

Läs mer

Ledare

25 juni 2023

Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef
Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk.

Läs mer

Ledare

19 april 2023

I Bergen bygger man ett operahus!
Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. I Norge finns det politisk enighet, medan det nu i Stockholm ska utredas för tredje gången om att ta fram ett renoveringsförslag för nationalscenen vid Gustaf Adolfs torg.

Läs mer

Ledare

21 februari 2023

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ...
En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Även Folkteatern i Göteborg och Blåsarsymfonikernas hemvist, Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm, hotas av vräkning.

Läs mer

Ledare

22 november 2022

Repertoarnivellering?
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar.

Läs mer

Ledare

22 juni 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 3, 2022
Frågan om ett nytt operahus i Stockholm har aktualiserats igen efter att förra finansminstern Magdalena Andersson satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som anslogs 2013.

Läs mer

Ledare

19 april 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 2, 2022
Världsläget har förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Men skall ryska artister som inte har med kriget att göra behöva lida konsekvenserna?

Läs mer

Ledare

18 februari 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 1, 2022
Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera?

Läs mer

Ledare

21 november 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 5, 2021
Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen!

Läs mer

Ledare

18 september 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 4, 2021
Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen från och med den 29 september.

Läs mer

Ledare

22 juni 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 3, 2021
Nu hoppas vi att scenkonsten ska kunna öppna igen. Kanske kommer några svenska sommarscener spela opera. Om så blir fallet, då recenseras de i vårt höstnummer. Likaså om vi får pressbiljetter till festspelen i München och Bayreuth.

Läs mer

Ledare

20 april 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 2, 2021
Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant.

Läs mer

Ledare

23 februari 2021

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 1, 2021
Nya operachefer har utsetts - den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh blir konstnärlig chef på Kungliga Operan till sommaren, och Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef.

Läs mer

Ledare

20 november 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 5, 2020
Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack!

Läs mer

Ledare

22 september 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 4, 2020
Kommer Tidskriften OPERA att överleva coronapandemin? Den frågan är berättigad. I förra numret vädjade vi till prenumeranter och läsare att stödja OPERA ekonomiskt och vi är tacksamma för det stöd som vi har fått.

Läs mer

Ledare

29 juni 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 3, 2020
Coronapandemin slår hårt mot operalivet och kulturlivet i stort. Även Tidskriften OPERA har drabbats av bortfallna annonsintäkter och ber om våra läsares stöd!

Läs mer