Recensioner

Breaking the Waves på Vadstena-Akademien

Josefine Mindus. Foto: Martin Hellström

Missy Mazzolis genombrottsopera Breaking the Waves låter som ett ämnesval med publiken i fokus. Lars von Triers uppmärksammade film från 1996 vållade en viss debatt. Kvinnor som offrar sig, män som inte bara penetrerar moder jord i jakt på olja och religiösa dogmer som befäster patriarkatet var teman som liksom inte låg riktigt rätt i en moraliserande tid. Det är inte säkert att tiden har hunnit ikapp historien. Även om von Trier menade att filmen handlade om godhet – alla försöker handla gott utifrån sina specifika uppfattningar – finns det också ett annat skikt som blir tydligt på Vadstenaoperan.

Handlingen är känd: Bess är uppväxt i ett religiöst samfund och har möjligen en historia av psykisk sjukdom bakom sig. Hon förälskar sig handlöst i Jan som arbetar på en oljeplattform. Trots samfundets protester gifter de sig. Jan ger sig ut på Nordsjön, en olycka gör honom förlamad och hemkommen övertalar han Bess att ligga med andra män, något hon efter rimlig tvekan gör men som slutar med att hon dör efter en grov våldtäkt. Hennes offer till Gud, verkar det som, räddar Jan, samtidigt som en gång de förbjudna och avyttrade kyrkklockorna ringer.

Halleluja? Njae, snarare handlar opera om något lite mer komplext. Bess öde kan jämföras med Ofelias i Shakespeares Hamlet, det är för många män omkring henne: Jan, samfundet, Gud, oljearbetarna – alla invaderar de henne och hon får allt svårare att hålla rätt kurs för att behålla kärleken i sikte.

Det finns en nyckelreplik som Bess fäller: Man kan inte älska ett ord. Samfundet följer Bibelns ord, men Bess är kropp. Religionen har alltid satt Ordet före kroppen, det förra är anden och kontakten med Gud, den senare syndfull, och efter att Eva fick smak för äpplet förkroppsligad av kvinnan.

I Vadstena möter vi den stela församlingen, klädd i fotsida strama dräkter som har en patriarkal motsvarighet i oljeriggsarbetarnas svarta oljeställ, en mer modern form av male bonding. Bess är helt och hållet kropp och begär. Kär och galen far hon omkring utan tanke på vad som är godtagbar kutym i samfundet eller samhället. Josefine Mindus är fenomenal i rollen. Hennes sopran är oljad för varje känsloläge och den sceniska insatsen är skådespeleri av hög klass. Utan en huvudrollsinnehavare av den kalibern skulle operan kanske inte falla platt, men den skulle tappa i energi.

Scen ur Breaking the Waves. Foto: Martin Hellström

Royce Vavreks libretto må annars vilja förklara lite för mycket, inte ovanligt när det gäller amerikanska verk. Men Ylva Kihlbergs regi gör kontrasterna tydliga och (med reservation för vad som står i librettot, som rättigheterna förhindrat mig att granska; amerikaner…) delar ibland fokus, så att den sjungna scenen kan ackompanjeras av en stum scen vid sidan om. Likaså är Bente Rolandsdotters scenografi sparsmakad. Ljusgrå bänkar för samfundet, svarta klippblock för oljearbetarna, där ett block även fungerar som säng åt den förlamade Jan.

Jan, en kraftfull baryton hos Jonah Spungin, kan ses som en brygga mellan de två världarna, Uppdraget åt den förtvivlade Bess, i bästa fall en missriktad välvillighet, utgår från ett manligt intresse, men är på samma gång ett bejakande av kroppen, inte av Ordet. Hans ”godhet” dödar Bess, men räddar hans eget liv. Se där ett krux att fundera över.

Över lag är de musikaliska insatserna av god halt. Mezzosopranen Ebba Lejonclou (Dodo) har en mjuk, väl fokuserad röst. I samma fack gör Elisabeth Jansson (Bess mor) en vacker insats och Helgi Reynissons Terry, Jans vän, förkroppsligar den sekulära manligheten. Inledningsvis är han som en (för att återknyta till Shakespeare) Mercutio som far fram som sin egen atlantångare.

Mazzolis musik är klangrik och med många suggestiva inslag, kanske mest spännande när rösterna korsar varandra, där även instrumenten får ett slags röster som likställs med vokalstämmorna. Sådant bådar gott inför den beställning hon har fått från The Metropolitan Opera, att skriva en opera efter George Saunders mångröstade roman Lincoln i bardo.

Claes Wahlin

Mazzoli: Breaking the Waves

Premiär 22 juli 2022.
Dirigent: David Björkman
Regi: Ylva Kihlberg
Scenografi och kostymdesign: Bente Rolandsdotter
Maskdesign: Anne-Charlotte Reinhold
Ljus- och videodesign: Marcus Philippe Gustafsson
Solister: Josefine Mindus, Jonah Spungin, Ebba Lejonclou, Helgi Reynisson, Elisabeth Jansson, Mattias Gunari, Gustav Johansson.
Spelas t.o.m. 10 augusti.

www.vadstenaakademien.org

Bildgalleri
Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan
Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer