Nyheter

Kerstin Meyer 1928-2020

Kerstin Meyer

Hovsångerskan och mezzosopranen Kerstin Meyer har avlidit 92 år gammal. Efter studier 1948–52 vid Musikhögskolans operaklass för bl.a. Arne Sunnegårdh debuterade hon som Azucena i Trubaduren på Kungliga Operan 1952 mot Set Svanholm som Manrico.

Hennes stora genombrott kom som Carmen i Göran Genteles omdiskuterade uppsättning 1954, där Meyer gjorde en hetlevrad realistisk framställning av titelrollen. Carmen kom att bli en av hennes främsta roller. Hon gjorde även rollen i Wieland Wagners Hamburguppsättning några år senare. Meyer gestaltade en klassiskt stilren Orfeus i Glucks Orfeus och Eurydike på Drottningholmsteatern, första gången 1957.

På Kungliga Operan var Meyer efter debuten anställd till 1962 och därefter från 1969 fram till pensioneringen 1981. Hon var engagerad vid Deutsche Oper i Berlin 1959 och tio år framåt, vid Hamburgoperan i olika perioder under åren 1960–69. På Metropolitan gjorde hon Kompositören i Ariadne på Naxos, Carmen och Orfeus. Vid Bayreuthfestspelen framträdde hon somrarna 1962–65 som Brangäne mot Birgit Nilssons Isolde samt som Flosshilde och Waltraute i Nibelungens ring. På Covent Garden sjöng hon Dido i Berlioz’ Trojanerna 1959, liksom Octavian i Rosenkavaljeren och senare också Klytämnestra i Elektra – en roll som hon även sjöng i Stockholm och Milano.

Vid festspelen i Glyndebourne medverkade Meyer under nio somrar under åren 1961 till 1976: Geneviève i Debussys Pelléas och Mélisande, Monteverdis Octavia i Poppeas kröning, Clarion i Capriccio mot Elisabeth Söderströms Madeleine och som Claire Zachanassian i Gottfried von Einems Besök av en dam. En roll som hon även gjorde i Stockholm, där hon också svarade för den svenska översättningen, och på Wiener Staatsoper. I Glyndebourne gestaltade hon Carolina i Hans Werner Henzes Elegy for Young Lovers och hon medverkade också i Nicholas Maws opera The Rising of the Moon. Vid Salzburgfestspelen kreerade Meyer Agaue i Henzes Bassariderna 1966.

Meyer var mycket efterfrågad i modern repertoar, och hon framträdde i Gunther Schullers The Visitation, drottning Gertrud i Humphrey Searles Hamlet mot Tom Krause i titelrollen, vilket blev en av Hamburgoperans största floppar under Rolf Liebermanns progressiva ledning.

På Stockholmsoperan medverkade Meyer i par med Elisabeth Söderström i Hilding Rosenbergs Hus med dubbel ingång, titelrollen i Gunnar de Frumeries Singoalla och Ligetis Den stora makabern. Hon gjorde Baba the Turk i Stravinskijs Rucklarens väg i Ingmar Bergmans iscensättning på Stockholmsoperan 1961. Marie i Wozzeck i Berlin. Men också tidig musik som Händels Alcina, både Bradamante och Ruggiero, i Stockholm.

Även komik låg bra till för Kerstin Meyer. Själv minns jag henne som den kärlekskranka fastern Fidalma i Cimarosas Det hemliga äktenskapet på Drottningholmsteatern och Buttercup i Gilbert & Sullivans operett H.M.S. Pinafore på Oscarsteatern.

Meyer ägde en sensuellt klingande mezzo med en omisskännlig timbre. Sceniskt låg hennes styrka i en känslig nyanseringskonst och intelligenta och engagerande rolltolkningar. Särskilt fascinerande var hennes sammansatta psykologiska karaktärer som Kostelnicka i Jenůfa, Kundry i Parsifal, grevinnan Geschwitz i Lulu och inte minst i Peter Maxwell Davies monodram Fröken D:s bröllop, som Meyer själv översatte.

På Stockholmsoperan sjöng hon en mängd Wagnerroller som Ortrud i Lohengrin, Brangäne, Kundry samt Fricka, Erda och Waltraute i Nibelungens ring. Bland hennes främsta Verdiroller måste nämnas Amneris i Aida, Eboli i Don Carlos och Mamsell Arfvidsson i Maskeradbalen vid premiären på Göran Genteles uppsättning 1958.

Meyers konsertrepertoar var också omfattande, från lieder och oratorier till Verdis Messa da Requiem och till Elgars The Dream of Gerontius.

Kerstin Meyers repertoar omfattade över 70 roller. Hon utsågs till hovsångerska 1963 och till ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien samma år. Hon erhöll Litteris et Artibus 1975, 1987 tilldelades hon professors namn och 1994 fick hon Illis Quorum. Kerstin Meyer erhöll också utmärkelsen CBE, Commander of the British Empire av drottning Elizabeth II. Av svenska sångare är det bara Meyer och Elisabeth Söderström som fått den här utmärkelsen. Under åren 1984–94 var Meyer en mycket framgångsrik rektor vid Operahögskolan i Stockholm.

Fler Nyheter från OPERA

Nyheter

21 februari 2024

Frida Engström ny konstnärlig ledare för Läckö slottsopera
Hon efterträder Catarina Gnosspelius, som under sexton år varit ansvarig för opera och scenkonst på Läckö slott. Gnosspelius går vidare och blir konstnärlig ledare för Vadstena-Akademien.

Läs mer

Nyheter

20 februari 2024

Operafabriken ger Fidelio på Lokstallarna i Malmö
Operafabriken, grundad av sopranen Leena Malkki 2011, är en fristående operagrupp med Malmö som bas. Deras mål är att bredda det befintliga operautbudet genom att lyfta fram mindre spelade verk i ett intimt format.

Läs mer

Nyheter

15 februari 2024

Salome nästa säsong på Malmö Opera
Eirik Stubø regisserar Salome och det blir hans andra operauppsättning i Sverige efter succén med Norma på Folkoperan 2022. Cornelia Beskow kommer att gestalta Salome.

Läs mer

Nyheter

14 februari 2024

Orfeus och Eurydike i Vattnäs Konsertlada i sommar
Glucks reformopera sätts upp i sommar av ett erfaret och nyskapande konstnärligt team. Teamet vill i sin tolkning av verket undersöka hur man kan använda de verktyg som står till buds i dag, till exempel ge form åt bilder och teman med hjälp av AI.

Läs mer

Nyheter

13 februari 2024

Årets Joel Berglund-stipendiater är sopranerna Sandra Bendrik och Solveig Bergersen
De får 60 000 kronor vardera. Stipendiet delas ut och administreras av Stiftelsen Kungliga Teaterns Solister efter att en utvald jury valt ut stipendiaterna bland ett 60-tal sångare.

Läs mer

Nyheter

13 februari 2024

Sopranen Julia Lindgren får Anders Walls Confidencen-stipendium
Stipendiet är på 125 000 kronor. Stipendiaten tar till sommaren sin kandidatexamen vid operautbildningen vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.

Läs mer

Nyheter

8 februari 2024

Sopranen Clarice Granado får Anders Walls Giresta-stipendium
Stipendiet, som är på 125 000 kronor, omfattar även en solokonsert i Giresta kyrka. Clarice Granado (f. 1997) tar till sommaren sin kandidatexamen vid SKH Opera (f.d. Operahögskolan) i Stockholm.

Läs mer

Nyheter

6 februari 2024

Jussi Björlingsällskapets pris till tenoren Tobias Westman
Priset, som är på 30 000 kronor, delas ut vid Jussi Björling-dagarna i Voxnabruk i juli. Tobias Westman är född 1990 och uppvuxen i Nacka.

Läs mer

Nyheter

2 februari 2024

Rossinibuffan La Gazzetta får Sverigepremiär på Läckö Slott i sommar
La Gazetta (Tidningen) från 1816 med libretto av Giuseppe Palompa bygger på en Goldinipjäs Il matrimonio per concorso. Catarina Gnosspelius svarar för den svenska översättningen till La Gazzetta.

Läs mer

Nyheter

31 januari 2024

Bayreuth Baroque Opera Festival har utsetts ...
till vinnare av Opera Award 2024 i kategorin Best Festival. OPERA bevakade den senaste festivalen i höstas, då man gav Händels Flavio, re de’Longobardi och Monteverdis L’Orfeo.

Läs mer

Nyheter

30 januari 2024

Händels Alcina på Confidencen i sommar
Under Confidencen Opera & Music Festival i sommar förvandlas Confidencen till Alcinas förtrollade ö. En ö full av förförda och försmådda älskare, förstenade vilda djur och Alcinas innersta känslor. En ö där inget är som det verkar vara.

Läs mer

Nyheter

26 januari 2024

La bohème nästa säsong på Malmö Opera
Följ med till 60-talets New York där kreativiteten och dekadensen sprudlar. Här finns det senaste inom mode, konst, teater, musik, litteratur, poesi och film. Nya konstformer växer fram, allt är möjligt och friheten är total.

Läs mer

Nyheter

16 januari 2024

Fotografen blir Vadstena-Akademiens 39:e urpremiär
I sommar firar Vadstena-Akademien sitt 60-årsjubileum med att bland annat uruppföra operan Fotografen på Vadstena Gamla Teater. Fotografen är en berättelse om kvinnliga pionjärer under 1800-talets slut och sekelskiftets början.

Läs mer

Nyheter

14 januari 2024

Sopranen Kathrin Lorenzen vann Solistpriset 2024
I finalen tävlade Kathrin Lorenzen mot altsaxofonisten Theo Hillborg och sopranen Matilda Sterby.

Läs mer

Nyheter

13 januari 2024

Simone Young dirigerar Nibelungens ring i Bayreuth i sommar
Därmed blir hon den första kvinnliga dirigenten som tar sig an tetralogin i festspelshuset. Meningen var att Philippe Jordan skulle ha dirigerat Ringen men han har avsagt sig uppdraget.

Läs mer

Nyheter

3 januari 2024

Anne Sofie von Otter ny gästlärare på operautbildningen i Göteborg
Hon är en av tre nya artister som kommer att jobba med operastudenter tack vare ett förnyat stöd på 1,8 miljoner från Stenastiftelsen till Artist in residence-programmet under perioden 2024–2026.

Läs mer