Venus & Adonis och Dido & Aeneas på Confidencen

Ida Ränzlöv i Venus och Adonis. Foto: Martin Hellström

Årets operauppsättning på Confidencen Opera and Music Festival är två barockpärlor, Venus & Adonis av John Blow (1684) och Dido & Aeneas av Henry Purcell (1689). Temat är kärlek, och inte av det lyckliga slaget. Döden skiljer Venus och Adonis åt precis i den spirande förälskelsen och när Aeneas överger Dido ser hon ingen annan utväg än att ta sitt liv. Confidencens salong är strikt covidanpassad för cirka 70 platser. Men förvånande nog skapar det en väldigt intim och exklusiv känsla av att känna historiens vingslag.

Något som slår mig under kvällen är hur viktigt det är att ha distans till det riktigt dramatiska och barocka, vilket regissören William Relton har lyckats mycket bra med. Hade Blows och Purcells verk gjorts med absolut allvar hade upplevelsen blivit mycket tyngre. Nu leker man fram verken utan att nagga på kvaliteten i det musikaliska framförandet. Ida Ränzlöv som Venus/Dido och Rupert Enticknap som Cupido/Häxan står ut rent vokalt då de två äger scenen och skapar tillsammans med övriga sångare en mycket underhållande barock helafton.

Rupert Enticknap son Häxan i Dido & Aeneas. Foto: Martin Hellström.

Ida Ränzlöv är perfekt som såväl kärleksgudinnan Venus som Karthagos drottning Dido. Hon briljerar i både det komiska flirtandet och den avgrundsdjupa sorgen med sin kraftfullt nyansrika mezzo. Den norske tenoren Bernt Ola Volungholen som Adonis och Aeneas lyckas fylla sina roller med mycket hjälteaura och vokal mognad. Countertenoren Rupert Etnicknap är en sann vokal underhållare av det barocka slaget. Han gör sig lika bra som Cupido i sin Karlsson på taket-inspirerad kostym och som Häxa i svart klänning. Sopranen Christina Larsson Malmberg gör även hon en fin insats som Didos väninna Belinda.

”Ida Ränzlöv är perfekt som såväl kärleksgudinnan Venus som Karthagos drottning Dido”

Kostymerna och maskerna, som är skapade av Anna Kjellsdotter och Catharina Lundin, är enkla men effektiva med blinkning mot den gustavianska hovdräkten och dåtidens tolkning av antiken. Detta passar utmärkt i scenografen Christer Nilssons antika tempel och blomstrande skogar. En stor hommage måste även ges till kören, som består av Mikael Stenbaek (tenor), Arash Azerbad (baryton), Mathilda Sidén Silfver (mezzo) och Lisa Carlioth (sopran) som utöver att rent musikaliskt kunna hoppa mellan roller även genomför de snabbaste kostymbytena som jag har sett.

Under Olof Bomans ledning blir Confidencen Opera & Music Festival Orchestra en pulserande och väl sammanhållen organism som lyfter helhetsintrycket ytterligare några snäpp.

Det finns humor, värme och en vilja att göra det mesta av dessa korta stycken (båda på cirka en timme i speltid), med intensiva maskspel som de kallades på Blows och Purcells tid. Jag lämnar salongen med en känsla av att det finns en tid efter covid, och att det här är ett gäng jag gärna hänger med igen.

Bodil Hasselgren

Venus & Adonis och Dido & Aeneas

Premiär 29 juli, besökt föreställning 31 juli 2021.