Renate Holm 1931–2022

25 apr 2022

Den tyska koloratursopranen och subretten Renate Holm har avlidit 90 år gammal. Hon hade bland andra Maria Ivogün som sånglärare. Hon inledde sin karriär inom film och operett. Holm erbjöds rollen som Eliza i My Fair Lady vid den tyska premiären på Theater des Westens i Berlin, men hon ville hellre sjunga opera och operett.

Genombrottet kom som Helene i Oscar Straus-operetten En valsdröm på Wiener Volksoper 1957. Tre år senare debuterade hon som Gretchen i Lortzings opera Tjuvskytten på Wiener Staatsoper, vilket ledde till engagemang under Herbert von Karajans chefskap.

Renate Holm framträdde i 470 föreställningar på Staatsoper i roller som Zerbinetta i Ariadne Naxos, Sophie i Rosenkavaljeren, Isotta i Die schweigsame Frau, Rosina i Barberaren i Sevilla, Zerlina i Don Giovanni, Despina i Così fan tutte, både Susanna och Grevinnan i Figaros bröllop samt Ännchen i Friskytten mot Gundula Janowitz och James King under Karl Böhms ledning (premiärföreställningen från 1972 finns utgiven på cd, Orfeo).

En del av dessa roller sjöng sångerskan också på Volksoper (461 föreställningar), men här kan tilläggas partier som Olympia i Hoffmanns äventyr, Marie i Lortzings Tsar och timmerman, Norina i Don Pasquale och Marie i Brudköpet.

Vid Salzburgfestspelen gestaltade Holm Blondchen i Enleveringen ur seraljen och Papagena i Trollflöjten. Vid Påskfestspelen 1975 framträdde hon som Musette i La Bohème mot Luciano Pavarotti och Mirella Freni. Renate Holm gästspelade också på Bayerische Staatsoper i München, Covent Garden i London, La Monnaie i Bryssel, Bolsjojteatern i Moskva och Teatro Colón i Buenos Aires.

Operett och wienerlieder var ett annat huvudspår för sångerskan. Hon medverkar på ett otal kompletta operettinspelningar, bland annat som Adèle i Läderlappen mot Nicolai Gedda, Anneliese Rothenberger, Brigitte Fassbaender och Dietrich Fischer-Dieskau under Willi Boskovskys ledning (EMI). Samma roll gjorde Holm i en filmatiserad studiospelning (Deutsche Grammophon, dvd) mot Eberhard Wächter och Gundula Janowitz.

Själv upplevde jag Renate Holm som en av de två elaka styvsystrarna i Rossinis Askungen mot Agnes Baltsa, Francisco Araiza och Giuseppe Taddei på Wiener Festwochen 1982. Vad jag minns mest av Holm var ett piggt spelhumör och hennes stora sceniska närvaro. Hon utsågs till Kammersängerin 1971.

Sören Tranberg

 

 

Prenumerera för att läsa mer!

Detta är bara ett utdrag ur tidskriften. För att läsa hela, starta en prenumeration genom att klicka på knappen nedan. Om du redan har en prenumeration kan du gå till vårt digitala arkiv för att läsa numret i sin helhet.

Share This