In Memoriam

Philippe Boesmans 1936–2022

Philippe Boesmans. Foto: Simon Van Rompay.

Den belgiske tonsättaren Philippe Boesmans har avlidit efter en kort tids sjukdom, 85 år gammal. Han studerade piano vid konservatoriet i Liège på 1950-talet. Från 1957 började han som autodidakt att komponera musik. 1962 blev han producent vid Radio-Télévision Belge de la Communauté Française och det innebar arbete med radioorkestern där. Här kom Boesmans att lära sig mycket om komposition och orkestrering. Han vann Prix Italia 1971 med sin komposition Upon La-Mi.

Mest känd är ändå Philippe Boesmans som operakompositör. Hans första opera var La Passion de Gilles från 1983 med libretto av Pierre Mertens. Tio år senare följde Reigen som bygger på Arthur Schnitzlers pjäs La Ronde. Den franska tidningen Le Monde ansåg att det var den viktigaste operan som hade skrivits på 75 år. Shakespeares En vintersaga blev operan Wintermärchen 1999. Det gjordes en DG-inspelning året därpå med dirigenten Antonio Pappano.

År 2004 uruppfördes Julie efter Strindbergs Fröken Julie med Malena Ernman i titelrollen och med Kerstin Avemo som Kristin på La Monnaie i Bryssel. Boesmans hade specialskrivit sin opera för de båda svenskorna. För både regi och libretto svarade regissören Luc Bondy. Den här iscensättningen spelades också i Paris och vid Festival d´Aix-en-Provence. Jag intervjuade Ernman efter urpremiären och hon sa: ”Det är extremt svår musik att lära sig. Jag arbetade in texten ’kortvis’ för att få in musiken i rösten.” Julie finns utgiven både på cd och på dvd (BelAir).

Jag tog kontakt med Kerstin Avemo för att få en mer utförlig karakteristik om Boesmans och så här säger hon om honom: ”Han var en fantastisk person! Hans musik är särskilt intressant som musikdramatik eftersom han både arbetade med klangmattor för berättelsen och vokala utmaningar och uttryck för sångarna parallellt. I det sångliga gavs stort utrymme för egna tolkningar. På ett ställe i Julie ska Kristin prata i sömnen och jag förklarade att jag gärna ville göra det på något slags låtsasspråk som liknade svenska. Det tyckte han var jättekul. Han var mycket angelägen om att man skulle ges möjlighet att sjunga i det läge man trivdes bäst i. Malenas Ernmans enorma vokala flexibilitet tror jag att han inspirerades mycket av. Jag kom in i projektet när han komponerat den första scenen och jag tyckte att det låg lite lågt.” ’Jamen hur högt ska det vara då?’ sa Philippe Boesmans. ”Ett trestruket e tack”, sa jag. Och det skrev han mycket riktigt.

Fyra år senare följde Yvonne, prinsessa av Burgund, som bygger på den polske dramatikern Witold Gombrowicz´ pjäs med samma namn. Boesmans gjorde en nyorkestrering av Monteverdis Poppeas kröning för kammarorkester 2012. Den versionen uruppfördes på Teatro Real i Madrid med dirigenten Sylvain Cambreling och regi av Krzysztof Warlikowski. Två senare kom Au monde med libretto av dramatikern Joël Pommerat. Samme librettist svarade också för Boesmans senaste opera, Pinocchio (2017), som bygger på Carlo Collodis Pinocchios äventyr.

I december kommer La Monnaie i Bryssel att postumt uruppföra Boesmans sista opera On purge bébé (Pottan), som bygger på den franske farsmakaren Georges Feydeaus pjäs med samma namn från 1910.

Boesmans operor spelas regelbundet. Reigen har nyligen satts upp i både Stuttgart och Paris. Julie senast i Nancy. Han har dessutom komponerat en violinkonsert och hans sångcykel Trakl-Lieder gavs i vintras med orkestern på La Monnaie under ledning av Sylvain Cambreling, som framfört många av tonsättarens verk.

Sören Tranberg

 

 

Fler In Memoriam från OPERA