Operapriset 2015

18 sep 2015

I slutet av april delades Tidskriften OPERAs pris ut för tjugoåttonde gången, då det  tilldelades tenoren Daniel Frank efter en föreställning av Aida på Malmö Opera. Ny sponsor för priset är från och med i år Kjell och Märta Beijers Stiftelse – åtagandet löper under fem år – ett samarbete som vi är mycket tacksamma för.
OPERAs skribenter har den här gången valt ut fem kandidater till Operapriset 2015:
tre sopraner, en regissör och en tonsättare. Omröstningen gäller konstnärliga bedrifter som har utförts under säsongen 2014–15. Det är som vanligt ni prenumeranter och läsare som avgör utgången.

Rösta senast den 23 oktober med talongen som medföljer numret och du har chansen att vinna en aktuell opera-cd.

 

Ingela Brimberg
kandiderar för sin rolldebut som Elektra i Richard Strauss opera, som
Norrlandsoperan spelade utomhus i augusti i fjol på den nerlagda kaserngården i Umeå.
”Vokalt är Ingela Brimberg på alla vis en magnifik Elektra; djup, tät, varm, expansiv och
med stor närvaro är hennes insats av högsta klass. Hon njuter sin hämnd i mytologiska
proportioner, just så som regissören Carlos Padrissa och La Fura dels Baus försänkt denna
opera i den klassiska tragedins eld- och blodsbestänkta övermänskliga dräkt” (OPERA).

David Radok
nomineras för sin regi till de båda enaktarna Riddar Blåskäggs borg och
Erwartung på Göteborgsoperan. ”Radok som i sin enkelhet inte kan sägas vara annat än
snillrik. Han vill förstärka och hitta ett fungerande samband mellan de två operorna. Radok
gör här en tolkning och analys som är så förbluffande självklar. Han låter kvinnans monolog
utspelas återhållet och nertonat och därför blir det så mycket starkare” (OPERA).

Asmik Grigorian
– litauiskan som förra säsongen sjöng Cio-Cio-San i Madama Butterfly
på Kungliga Operan i Stockholm. ”Asmik Grigorian har en övertonsrik dramatisk sopran,
kombinerat med ett ungdomligt vilt skådespeleri. Hon är knappast en lurad flicka, snarare
en aggressiv tonåring. Det saknades också sentimentalitet i Butterflys aria ”Un bel dì
vedremo”. Väntan på Pinkerton var full av frustration snarare än hopp” (OPERA).

Mats Larsson Gothe
nomineras för sin opera Blanche & Marie, efter P.O. Enquists roman
Boken om Blanche och Marie, som fick sin urpremiär på Norrlandsoperan i Umeå förra
säsongen. Tonsättaren Mats Larsson Gothe är mycket bevandrad i operalitteraturen, vilket
märks inte minst i form av ett invävt kärleksmotiv ur Tristan och Isolde, men också
influenser från expressionistiska verk som Salome och Elektra. Larsson Gothe gör här,
liksom i sin tidigare opera Poet and Prophetess, en furiös succé” (OPERA).

Elin Rombo
kandiderar för sin insats i Sverigepremiären på George Benjamins opera
Written on Skin på Kungliga Operan i Stockholm. Elin Rombo som Agnès – hon sjöng
också rollen i Amsterdam – är något av ett mirakel. Hennes sopran är elastisk, ömsom
stark och ömsom vek, och hon agerar som på liv och död. Rollen är som skräddarsydd
för henne” (OPERA).

 

Prenumerera för att läsa mer!

Detta är bara ett utdrag ur tidskriften. För att läsa hela, starta en prenumeration genom att klicka på knappen nedan. Om du redan har en prenumeration kan du gå till vårt digitala arkiv för att läsa numret i sin helhet.

Share This