Kari Frisell 1922–2022

27 jun 2022

Den norska sopranen Kari Frisell har avlidit knappt tre månader före sin hundraårsdag. Efter studier i Oslo, Wien och New York gav hon sin debutkonsert i Oslo 1946 och samma år ägde operadebuten rum i Bergen som Micaëla i Carmen. När Den Norske Opera grundades 1958 var hon den första solisten som anställdes, handplockad av operachefen Kirsten Flagstad. Då var redan Frisell en etablerad artist, som sjungit Mimì i La Bohème över 500 gånger. Vid sidan av Den Norske Opera, där hon var anställd fram till 1971, verkade hon bland annat vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Den Jyske Opera i Århus och vid Stora Teatern i Göteborg 1958 (Lisa i Leendets land mot Ragnar Ulfung som prins Sou-Chong).

Kari Frisell var en lyrisk-dramatisk sopran med ett mycket brett spektrum, som sträckte sig från titelrollen i Poppeas kröning till Ellen Orford i Peter Grimes. Bland hennes viktigaste roller kan nämnas Cio-Cio-San i Madame Butterfly, Marguerite i Faust, Agathe i Friskytten, Grevinnan i Figaros bröllop, Fiordiligi i Così fan tutte, Pamina i Trollflöjten, Antonia i Hoffmanns äventyr, Nedda i Pajazzo och Rosalinda i Läderlappen.

Kari Frisell var också en framstående romanssångare, ofta i samarbete med pianister som Eva Knardahl, Robert Levin och Kjell Bækkelund. Frisell var även en betydande sångpedagog. Efter avslutad sångkarriär var hon lektor vid Musikkonservatoriet i Oslo från 1970 och under perioden mellan 1973 och 1988 var hon försteamanuens vid Norges Musikhögskola.

Sören Tranberg

Prenumerera för att läsa mer!

Detta är bara ett utdrag ur tidskriften. För att läsa hela, starta en prenumeration genom att klicka på knappen nedan. Om du redan har en prenumeration kan du gå till vårt digitala arkiv för att läsa numret i sin helhet.

Share This