Karan Armstrong 1941–2021

30 sep 2021

Den amerikanska sopranen Karan Armstrong har avlidit på ett sjukhus i spanska Marbella, 79 år gammal. Hon var född i en liten ort i delstaten Montana. Hon studerade sång för Lotte Lehmann i Kalifornien. I samma stad gjorde hon sin operadebut 1965 som Musetta i La Bohème. Året därpå vann Armstrong Metropolitan Opera National Council Auditions, vilket ledde till att hon fick göra mindre roller på Met. Den första var en tjänarinna i Die Frau ohne Schatten med Karl Böhm 1966. Här kom hon att sjunga här fram till 1969 och bland hennes större roller kan pagen Oscar i Maskeradbalen nämnas.

På Santa Fe Opera gjorde hon Adina i Kärleksdrycken. Sedan väntade New York City Opera och här framträdde sångerskan i Guldtuppen, L´heure espangole, som Blondchen i Enleveringen ur seraljen samt med titelrollerna i La Traviata, Sköna Helena och Flickan från Västern.

Karen Armstrongs första europeiska framträdande var som Micaëla i Carmen på Opéra du Rhin i Strasbourg 1974. På samma scen gjorde hon stor succé som Salome påföljande säsong. Nu tog karriären fart och snabbt följde Tosca på La Fenice i Venedig, Salome i Götz Friedrich uppsättning i Stuttgart och även Elsa i hans Lohengrin-uppsättning i Bayreuth 1979. Den finns utgiven både på cd och dvd. 1980 gifte hon sig med Götz Friedrich (1930–2000) och flyttade till Berlin, där han utsetts till operachef vid Deutsche Oper – en befattning som han innehade i två decennier fram till sin död. Här kom hon att framträda i mer än 400 föreställningar i 24 olika roller. Först ut var Salome 1977 och hennes sista roll var Larina i Eugen Onegin 2016.

Karan Armstrong var en stor sångskådespelare och en bättre uttolkare än henne kunde Götz Friedrichs inte haft för sin moderna musikteaterregi. Hon fick epitetet ”Diva der Moderne”. För en diskofil är hennes Elsa i Lohengrin långt ifrån ett förstahandsval. Det var hennes psykologiska tolkningar av aparta rollkaraktärer som väckte min stora beundran. Ofta i samarbete med maken, Götz Friedrich, och här kan nämnas Marie Wozzeck, titelrollen i Lulu, Debussys Mélisande, Janáčeks Katja Kabanova och Emila Marty i Fallet Makropulos, Arnold Schönbergs monodrama Erwartung (som de gjorde för Sveriges Television), titelrollen i Giuseppe Sinopolis Lou Salomé i München, Marietta i Die tote Stadt både i Berlin och Wien, Katarina Ismajlova i Lady Macbeth från Mtsensk och vid Salzburgfestspelen uruppförande av Luciano Berios Un re in ascolto.

Men Armstrong gestaltade även roller som Alice Ford i Falstaff (finns på dvd), Fältmarskalkinnan i Rosenkavaljeren, Sieglinde i Valkyrian och Brünnhilde-rollerna i Nibelungens ring.

Jag såg Karan Armstrong flera gånger på scen, bland annat som Sieglinde och Brünnhilde i Friedrichs Ring i Helsingfors, Elsa i Lohengrin vid Bayreuthfestspelen, Kundry i Parsifal på Kungliga Operan och som Venus i Tannhäuser på samma scen vid Deutsche Opers gästspel 1998.

Jag har även recenserat Ruth Renée Riefs biografi om Karan Armstrong Das Mädchen aus dem goldenen Westen, som utkom 1996.

Sören Tranberg

Prenumerera för att läsa mer!

Detta är bara ett utdrag ur tidskriften. För att läsa hela, starta en prenumeration genom att klicka på knappen nedan. Om du redan har en prenumeration kan du gå till vårt digitala arkiv för att läsa numret i sin helhet.

Share This