Graham Vick 1953–2021

18 jul 2021

Den brittiske operaregissören Graham Vick har avlidit i sviterna av covid-19, 67 år gammal. Han var född i Birkenhead nära Liverpool och studerade vid Royal Northern College of Music i Manchester. Vick debuterade som operaregissör endast 24 år gammal, när han iscensatte Gustav Holsts Savitri vid Scottish Opera i Glasgow. År 1987 grundade han Birmingham Opera Company, där han också var konstnärlig ledare. 1994 utsågs han till chefsregissör vid Glyndebournefestivalen, en tjänst som han innehade till år 2000.

Graham Vick kom att regissera på de flesta av världens ledande operahus. Covent Garden-debuten ägde rum 1989 med Mozarts Mitridate, rè di Ponto. Där regisserade han också Mästersångarna i Nürnberg, Purcells King Arthur, Tippetts The Midsummer Marriage, Glada änkan, Falstaff och Tamerlano.

Till Vicks mest berömda iscensättningar räknas Nibelungens ring både i Lissabon och i Palermo, Tristan och Isolde på Deutsche Oper i Berlin och Lady Macbeth från Mtsensk på Metropolitan Opera i New York.

Fem omtalade uppsättningar blev det på La Scala i Milano. Först ut var urpremiären på Luciano Berios Outis 1996, följd av öppningsföreställningen säsongen 1997/98 med Verdis Macbeth med Riccardo Muti som dirigent. Aldrig tidigare hade Milanopubliken sett en sådan abstrakt samtidstolkning av Verdis opera. Ytterligare en Verdiopera blev det där 2001: Otello med Plácido Domingo i titelrollen och åter Muti på dirigentpulten. Fyra år senare sattes Vicks Glyndebourne-produktion av Eugen Onegin upp på La Scala. Sista uppsättningen i Milano blev Korngolds Die tote Stadt 2019 med dirigenten Alan Gilbert och sopranen Asmik Grigorian som Marietta/Marie.

Många av Vicks uppsättningar har också spelats in på dvd eller givits ut på cd. Nämnas kan Lulu i Glyndebourne, Stiffelio i Parma, Falstaff på Covent Garden, Otello på La Scala, La Bohème i Bologna och Wilhelm Tell vid Rossinifestivalen i Pesaro.

Själv såg jag tre av hans uppsättningar. I Köpenhamn satte han upp Leoš Janáčeks Fallet Makropulos 2006 med Gitta-Maria Sjöberg som Emilia Marty. Hon gjorde också Katarina Ismajlova i hans version av Lady Macbeth från Mtsensk på Göteborgsoperan 2012. Fyra år senare satte han också upp Mozarts Idomeneo i Göteborg med Paul Nilon i titelrollen och Ingela Brimberg som Elettra.

Vick räknas som en av sin tids främsta operaregissörer. Han tvekade inte att tolka varje opera i sin samtid för att den skulle ha ett viktigt budskap till dagens publik och svåra politiska frågor att diskutera. Inte minst i de operor som utspelas under ett krig så tvekade han inte att ta ut svängarna för att visa vad ett krig innebär för civilbefolkningen – långt ifrån krigsromantik man kan komma.

Ibland väckte hans uppsättningar debatt och starka reaktioner, som hans tolkning av Rossinis Moses i Egypten på Rossinifestivalen i Pesaro 2011. I den uppsättningen hade han gjort associationer till dagens terrorism och Usama bin Ladin för att visa på den fundamentalism som några av rollerna uttrycker i den operan.

Sören Tranberg

Prenumerera för att läsa mer!

Detta är bara ett utdrag ur tidskriften. För att läsa hela, starta en prenumeration genom att klicka på knappen nedan. Om du redan har en prenumeration kan du gå till vårt digitala arkiv för att läsa numret i sin helhet.

Share This