Hufvudstadsbladets i Helsingfors mångårige opera- och musikkritiker Jan Granberg har avlidit 80 gammal. Han bodde som barn i Paris med sin familj. Senare i livet och i mitten av 1970-talet hade han ett tvåårigt undervisningsarbete i Oran i Algeriet. Utlandsvistelserna gjorde att han behärskade både franska och arabiska flytande.
Jan Granberg inledde sin karriär på Rundradion under 60-talet. Radioarbetet var mer av en tillfällighet, för ursprungligen studerade han naturvetenskap och matematik. Men han kom i stället att arbeta som musikredaktör med klassisk musik som specialitet, där opera låg honom varmt om hjärtat.
Dessutom recenserade Jan Granberg bland annat föreställningar och konserter för Hufvudstadsbladet under flera decennier. Han var också en återkommande gäst vid operafestivalen i Nyslott. Där kom han att både leda presentationer och moderera debatter i samband med föreställningarna.
Jan var en kosmopolit och livsnjutare. Efter pensioneringen bodde han tidvis i Turkiet. Han tillbringade också tid i USA där han flitigt besökte olika operahus.
Själv kom jag i kontakt med honom när jag recenserade Götz Friedrichs uppsättning av Nibelungens ring i slutet av 90-talet på Nationaloperan i Helsingfors. Och vi stötte på varandra ibland på premiärer i operahuset vid Tölöviken. En gång satt han framför mig på parketten vid premiären på Mästersångarna i Nürnberg. När jag skulle recensera Sjostakovitjs opera Näsan stämde vi träff och det blev både konstrunda, middagsbjudning och föreställning.
Jag bad honom skriva ett par gånger i OPERA, bland annat anmälde han Göran Gademans Operahistoria. När jag nu läser om texten ser jag vilken god stilist Jan var. Vid ett annat tillfälle skrev han ett initierat och personligt minnesord om den finländska sopranen Anita Välkki.
Härom veckan tänkte jag kontakta Jan och fråga om han kunde tänka sig recensera Ture Rangströms opera Kronbruden som snart för första gången ges ut i en komplett cd-inspelning. Men så kom det här oväntade beskedet från Helsingfors.
Utmärkande för Jan var också hans stora integritet men också att han ibland kunde komma med positiva kommentarer och inspel om något som han läst i OPERA.
Sören Tranberg