Den amerikanska sopranen Roberta Alexander har avlidit 76 år gammal. Hon föddes i Lynchburg i Virginia, USA, där hennes föräldrar studerat musik. Hennes mor var sopran och fadern var kördirigent. Roberta Alexander växte upp i Yellow Springs i Ohio. Hon kom att studera musik vid Central State University, vid University of Michigan och Royal Conservatory of the Hague i Nederländerna.
När hon var 23 år flyttade hon till Nederländerna och här kom hon att bo resten av sitt liv. Operadebuten var som Fanny i Rossinibuffan La cambiale di matrimonio (Äktenskapsväxeln) på Dutch National Opera i Amsterdam. Samma år sjöng hon där Bubikopf vid urpremiären av Victor Ullmanns Kejsaren från Atlantis och prinsessan Ninetta i Sergej Prokofjevs Kärleken till de tre apelsinerna. Andra roller var Andra vattennymfen i Rusalka och Femte tjänarinnan i Elektra. Senare i karriären även Violetta i La traviata. Det här ledde till gästspel vid Staatsoper i Berlin och Zürichoperan i Mozartroller som Fiordiligi i Così fan tutte, Elettra i Idomeneo och Grevinnan i Figaros bröllop.
Roberta Alexanders amerikanska debut ägde rum 1980 som Pamina i Trollflöjten vid Houston Grand Opera. Samma år debuterade hon på San Francisco-operan som Häxan/Anne Sexton vid urpremiären på Conrad Susas kammaropera Transformations, som bygger på historier av bröderna Grimm. På operafestivalen i Santa Fe rolldebuterade Alexander 1981 med titelrollen i Richard Strauss-operan Daphne. Metropolitandebuten ägde rum 1983 som Zerlina i Don Giovanni. Här kom hon även att sjunga Bess i Porgy and Bess, titelrollen i Jenůfa, Vitellia i Titus mildhet, Antonia i Hoffmanns äventyr och Donna Elvira i Don Giovanni.
År 1982 debuterade Roberta Alexander på Komische Oper i Berlin som Mimì i La bohème. Det var en roll som hon även debuterade med på Covent Garden och English National Opera i London. På Theater an der Wien sjöng hon Cleopatra i Julius Caesar och vidare gjorde hon här Dafne i Händels Apollo e Dafne, i båda uppsättningarna dirigerade Nicolaus Harnoncourt Concentus Musicus. Året därpå väntade Wiener Staatsoper i en av hennes paradroller, Donna Elvira i Don Giovanni. Vid festspelen i Glyndebourne 1989 sjöng hon titelrollen i Jenůfa mot Anja Siljas Kostelnička i Nikolaus Lehnhoffs regi. Uppsättningen finns på dvd och har även sänts i Sveriges Television. I Glyndebourne sjöng Alexander också Vitellia.
Roberta Alexander sjöng Beatrice i Berthold Goldschmidts Beatrice Cenci i Berlin, vilket också ledde till en cd-inspelning. Hon porträtterade Hannah Pitt och andra karaktärer vid urpremiären av Péter Eötvös Angels in America på Théâtre du Châtelet i Paris 2004.
Roberta Alexander finns på en mängd inspelningar, förutom de nämnda även i två kompletta inspelningar av Porgy and Bess med Zubin Mehta respektive Leonard Slatkin. Vidare i Glucks Paris och Helena, Händels Theodora och Samson, Salieris Prima la musica e poi le parole, Telemanns Ino och inte minst som Donna Elvira mot Thomas Hampson och Edita Gruberova i Nikolaus Harnoncourts Teldec-inspelning av Don Giovanni. I Philips kompletta Mozartutgåva sjunger hon Elettra i Idomeneo under Colin Davis mot bland andra Francisco Araiza och Barbara Hendricks. Roberta Alexanders konsert- och romansrepertoar var också omfattande, vilket en mängd utgivningar är ett stort bevis på.
Hon var gift två gånger, först med den nederländske dirigenten Edo de Waart och i andra äktenskapet med orkesterchefen Siebe Riedstra. Roberta Alexander hade en mycket bred repertoar, vilket framgår tydligt av det här minnesordet. Hennes varma, något mörkfärgade sopran gjorde henne idealisk för de bredare partierna hos Mozart, men också i signaturrollen Jenůfa. Därtill kom hennes starka scenutstrålning. Den som vill uppleva henne på scenen rekommenderas därför att ta del av henne i den rollen på nämnda dvd från Glyndebourne. Hennes sätt att i sista akten gå från förtvivlan till förlåtelse lämnar knappast någon oberörd.
Sören Tranberg