Dela med dig

Operapriset

Tidskriften OPERAs läsare röstade fram barytonen Fredrik Zetterström som vinnare av Operapriset 2012. Zetterström får priset för sin tolkning av Wozzeck på NorrlandsOperan i Umeå. Läs intervju med Fredrik här.

Volvo är partner till priset sedan 1996 och kombinerar det med övriga satsningar inom musiklivet.

Tidskriften Opera hade fyra kandidater till Operapriset 2012: en sopran, en mezzosopran, en regissör och en baryton.

INGELA BRIMBERG nomineras för sin rolltolkning och gestaltning av Tosca på GöteborgsOperan, hösten 2011. ”Att följa den smärtsamma processen så tydligt frilagd som i Ingela Brimbergs Tosca är lika förförande som förfärande. Hennes höjd är stor, rik och dramatisk utan att förta subtila nyanser. Det är som balsam för öronen och jag vill bara ha mer. Jag förstår Scarpias åtrå” (OPERA).

 

 

CHRISTOF LOY nomineras för sina tre uppsättningar i Skandinavien förra säsongen: Alceste i Köpenhamn, Flickan från Västern i Stockholm och Lucrezia Borgia i Göteborg. Göteborgs-Posten skrev följande om hans regi i Lucrezia Borgia: ”Loy visar ännu en gång vilket handlag han har med operakonstens dubbeltydigheter, med det som sker under ytan. Han lyckas få fram de oförenligheter och sprickbildningar som gör Donizettis operamusik så fascinerande anakronistisk och märkligt nära vår egen tid”.

 

MARTINA DIKE kandiderar för sin insats som Hervor/Hervardur i Wilhelm Stenhammars Tirfing, som spelades förra hösten på Malmö Opera. ”Däremot finns det inget annat än lovord att säga om Martina Dike i sin dreadlocks-försedda huvudroll, som gör allt hon förmår för att karva människan ur bilden och som gör det med självklar vokal kraft i en stor roll” (OPERA).

 

 

FREDRIK ZETTERSTRÖM kandiderar för sin gestaltning av Wozzeck på NorrlandsOperan i Umeå. ”Fredrik Zetterström gräver fram dolda vokala barytonpotentialer och visar fram ett häpnadsväckande spektrum av nyanser i de snabba replikskiftena. Alltifrån ett lyriskt innerligt legato över klangfull dramatisk deklamation till för en skolad operaröst dödsföraktande ångestvrål”(OPERA).

 

Här kan du läsa om alla våra pristagare sedan första utdelningen 1986

Tidigare vinnare

Läckö Slott2010/11 – Läckö Slottsopera

Tidskriften OPERAS läsare röstade fram Stiftelsen Läckö Slotts operaverksamhet, i dagligt tal Läckö Slottsopera, som vinnare av Operapriset 2011. När priset delades ut för tjugofemte gången i somras var det första gången till en institution. Läckö Slottsopera fick priset för sin djärva repertoarpolitik, med Benjamin Brittens The Turn of the Screw. Borggården på Läckö Slott har blivit en självklar spelplats för svensk sommaropera. Den har lockat till sig tusentals operaovana besökare.

 

 

Åke Zetterström2009/10 – Åke Zetterström (f.1964)

Fick priset för sin tolkning och gestaltning av Beckmesser i Richard Wagners Mästersångarna i Nümberg, som gavs på GöteborgsOperan under våren. ”Den största sensationen är Åke Zetterströms Beckmesser, som inte för ett ögonblick tillåts bli vare sig löjlig eller beklaglig. Pedantisk och odräglig, visst är han det – men för en gångs skull mänsklig och seriös, och därmed även vanvettigt rolig” (EXPRESSEN).

 

 

Michael Weinius12008/09 – Michael Weinus (f.1971)

Tidskriften OPERAs läsare röstade fram tenoren Michael Weinius som vinnare av Operapriset 2009. Weinius får priset för sin rollprestation som Peter Grimes på NorrlandsOperan i Umeå. Där rönte han stor uppmärksamhet både vokalt och gestaltningsmässigt för sin rolltolkning av den socialt utfrusne fiskaren Peter Grimes – en av operalitteraturens mest särpräglade gestalter.

 

 

Anna Larsson2007/08 – Anna Larsson (f. 1966)

började sina musikstudier på Adolf Fredriks musikskola. Därefter utbildade hon sig på Operastudio 67 och Operahögskolan i Stockholm. Hon operadebuterade som Gud moder i Tokfursten av Carl Unander-Scharin på Vadstena slott. Hennes internationella genombrott som konsertsångerska kom 1997, när hon sjöng i Gustav Mahlers 2:a symfoni under Claudio Abbado. Anna Larsson är numera en av världens ledande altsångerskor i rollen som Erda i Wagners Rhenguldet och Siegfried. Förutom Erda har hon sjungit roller som Waltraute i Ragnarök, Fricka i Rhenguldet och Valkyrian, Orfeus i Orfeus och Eurydike, Delila i Simson och Delila på bland annat Kungliga Operan i Stockholm, på Staatsoper i Berlin, Münchenoperan, Wienoperan, i Florence, Köpenhamn och vid festspelen i Salzburg och Aix-en-Provence. På konsertscenen har Anna Larsson profilerat sig som uttolkare av Mahlers verk. Hon sjunger i stort sett hela konsertrepertoaren för alt och orkester, från Händels Messias över Elgars Sea Pictures till Mahlers samtliga sångcykler och Verdis Requiem. Anna Larsson Grammynominerades 2005 för inspelningen av Richard Strauss sällan spelade opera Daphne, tillsammans med Westdeutsches Symphonieorchester under ledning av Semyon Bychkov. Anna Larsson medverkar i ett tiotal cd- och dvd-inspelningar med bland andra Claudio Abbado, David Zinman och Herbert Blomstedt.

 

Lars Åke Thessman2006/07 – Lars-Åke Thessman (f.1947)

är den nu kanske mest tankeväckande svenske scenografen och han ger ständigt nya infallsvinklar till vad som gömmer sig i verken. Detta lyckas han synliggöra och rent legendariska har några av hans scenrum i framför allt Karlstad och Göteborg blivit. Förra säsongen gjorde han två uppsättningar på GöteborgsOperan: La Traviata och Parsifal. ”Som vi kunde se redan i Parsifalförspelet leder oss Lars-Åke Thessmans scenografier långt bortom verkets och uppsättningens betydelse- och tolkningsramar in i ett mystiskt och förtrollande ingenmansland. En egen autonom Thessmanvärld rent av, samtidigt både konkret och symbolisk.” (OPERA)

 

Terje Stensvold2005/06 – Terje Stensvold (f. 1943)

var anställd åren 1972–1999 på den Norske Opera. Under åren i Oslo gjorde han 55 huvudroller som t. ex. Danilo, Mefistofeles, Jago, Don Giovanni, Figaro i både Barberaren i Sevilla och i Figaros bröllop, Marcello, Klingspor och Gianni Schicchi. Han lovordades mycket för sin mångsidighet, starka sceniska framträdande och sin vackra, nyansrika stämma. År 2000 påbörjade han en internationell karriär, som utvecklades snabbt och uppseeendeväckande med roller som Scarpia, Holländaren, Don Pizarro, Jochanaan, Barak, Balstrode i Peter Grimes och Dr. Schön i Lulu vid operahus som t.ex. La Monnaie i Bryssel, Monte Carlo, Covent Garden i London, Edinburgh och tyska operahus som Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, Düsseldorf samt vid Deutsche Oper, Staatsoper Unter den Linden och Komische Oper, alla i Berlin. 2007 har inkluderat roller som Wotan/Vandraren i Nibelungens ring på Kungliga Operan i Stockholm och på Deutsche Oper, Don Pizaro på Covent Garden, på Gran Teatre del Liceu i Barcelona, i Berlin och Frankfurt. Holländaren på Münchenoperan, Jochanaan på Wienoperan, Barak i en nyproduktion i Amsterdam av Die Frau ohne Schatten. Inom snar framtid väntar också Wotanrollerna i Frankfurtoperans nyproduktion av Ringen.

 

Kjell Ingebretsen2004/05 – Kjell Ingebretsen (f. 1943)

var operachef på GöteborgsOperan mellan åren 1996 – 2005 och hans fösta produktion som dirigent där var Rossinis Resan till Reims. Han anställdes som repetitör vid Stockholmsoperan 1969, blev kapellmästare 1970 och var tillika orkesterchef 1979 – 82. Ingebretsen har dirigerat ca 1500 föreställningar på Stockholmsoperan, fördelade på ett 60-tal verk. Sedermera blev han utnämnd till hovkapellmästare och 1993 utsågs han till professor i dirigering vid Musikhögskolan i Stockholm, för att sedan bli invald i Musikaliska Akademien. Kjell Ingebretsen har utsetts till preses i Musikaliska Akademien för mandatperioden 2007 – 2009. Dessutom är han också rektor vid Operahögskolan i Oslo.

 

Anna Lena Persson2003/04 – Annalena Persson (f. 1971)

bördig från Koppom i Värmland. Hon är utbildad på Ingesunds Musikhögskola och Operahögskolan i Stockholm. Våren 2001 inviterades Annalena av Giancarlo Menotti för att medverka vid hans festival i Spoleto i Italien och hösten 2002 sjöng hon Freia vid ett konsertant framförande av Rhenguldet i Stockholms Konserthus. Sommaren 2003 medverkade hon åter igen vid Spoletofestivalen, denna gång som Bianca i Zemlinskys Eine florentinische Tragödie. I oktober 2003 utsågs Annalena Persson av en enhällig jury till vinnaren i den fjärde internationella tävlingen för Wagnersångare i Bayreuth. Hon tilldelades också publikens specialpris för bästa sångerska/sångare. Säsongen 2003/04 debuterade Annalena vid GöteborgsOperan som Sieglinde i Valkyrian samt som Senta i Den flygande holländaren vid Kungliga Operan i Stockholm. Hösten 2004 gjorde hon sin Isolde-debut i Tristan och Isolde på Stockholmsoperan, en roll som hon också sjöng i Basel våren 2005. Bland framtida engagemang kan nämnas Isolde (Welsh National Opera, Cardiff), Santuzza i på Sicilien på Stockholmsoperan, Senta med Bryn Terfel som Holländaren på Welsh National Opera, samt Sieglinde våren 2006 och Kundry i Parsifal våren 2007 på GöteborgsOperan.

 

Katarina Karneus 22002/03 – Katarina Karnéus, mezzosopran (f. 1966)

Katarina Karnéus är en av våra mest internationellt verksamma sångerskor med de stora opera- och konsertscenerna som sitt arbetsfält. Hösten 2002 fick hon sitt svenska genombrott med Octavian i Yannis Houvardas mycket uppmärksammade version av Rosenkavaljeren på GöteborgsOperan. För sin enastående Sverigedebut fick hon vårt Operapris. Karnéus är utbildad vid Trinity College of Music i London och vid National Opera Studio. 1995 vann hon Cardiff Singers of the World Competition. Bland hennes operaengagemang märks Cherubin i Bryssel, Dorabella och Klytaimnestra i Glucks Ifigenia i Aulis i Glyndebourne, Rosina och Carmen vid Opéra Comique i Paris, samt Octavian och titelrollen i Orfeus och Eurydike i Cardiff. Favoritscenen framför andra är Bayerische Staatsoper i München, en scen som Karnéus gästat ofta i roller som Annius i Titus mildhet, Dorabella och Grevinnan Geschwitz i Lulu. Metdebuten kom 1999 som Varvara i Katja Kabanová och har sedan följts upp med Siebel i Faust, Olga i Eugen Onegin och Rosina. På La Monnaie i Bryssel har hon gjort titelrollen i Alceste. Sommaren 2006 väntar Sextus i Julius Ceasar i Glyndebourne.

 

Kerstin Avemo2001/02 – Kerstin Avemo, sopran (f. 1973)

Utbildad vid Operastudio 67 och Operahögskolan i Stockholm, där hon utexaminerades i januari 2000. Under studietiden sjöng hon Despina i Cosi fan tutte bl.a. vid Kammeroper Schloss Rheinsberg. Sommaren 1998 gjorde hon Amor i Glucks Orfeus och Eurydike på Drottningholmsteatern. 1999 medverkade hon i två roller på Vasan i Kungliga Operans regi: Jenny i Boildieus Vita frun och Serpetta i Mozart La finta giardiniera. På Folkoperan har Avemo sjungit Violetta i La Traviata och på Confidencen titelrollen i Lucia di Lammermoor. Sitt stora genombrott fick hon som Lulu i Alban Bergs opera våren 2002 på GöteborgsOperan. Sedan följde engagemang på Frankfurtoperan som Blondchen i Enleveringen ur seraljen. Kerstin Avemo medverkade i rollen som Kristin vid urpremiären av Boesmans opera Julie på La Monnaie i Bryssel under våren 2005.

 

Peter Mattei2000/01 – Peter Mattei, baryton hovsångare (f. 1965)

Peter Mattei har etablerat sig som en av sin generations mest eftersökta sångare och med storm intagit världens ledande operascener. Sitt stora genombrott fick han 1991, på Kungliga Operan i Börtz, Backanterna i Ingmar Bergmans regi. På Stockholmsoperan har han bl.a. medverkat i Figaros bröllop, Trollflöjten, Don Carlos, Kärleksdrycken och Don Giovanni. Greven i Figaros bröllop innebar debut likväl i Bryssel, vid Salzburgfestspelen som på Metropolitan. På GöteborgsOperan gjorde han Don Giovanni redan 1995 – en roll som han sedan sjöng i Peter Brooks uppsättning vid operafestivalen i Aix-en-Provence. Innevarande säsong har han gjort stor succé som Wolfram i Tannhäuser på La Scala i Milano. Mattei har fått sin utbildning på Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm.

 

Malena Ernman1999/2000 – Malena Ernman, mezzosopran (f. 1970)

Den färgstarka mezzosopranen Malena Ernman slog igenom på allvar 1998 då hon dels gjorde en spektakulär tolkning av Kaja i Sven-David Sandströms Staden och dels sjöng Rosina i Barberaren i Sevilla, båda Kungliga Operan. På samma scen har hon också sjungit Carmen. Dessutom är Ernman en flitig gäst på Deutsche Staatsoper i Berlin i roller som Cherubin och Rosina. Där har hon också samarbetat med René Jacobs i Händels Agrippina och Scarlattis Griselda – produktioner som även spelats i Bryssel, Innsbruck och Paris. Sommaren 2002 gjorde hon sin Glyndebourne-debut som Nancy i Albert Herring och där har hon också sjungit Orlofsky i Läderlappen. Nyligen sjöng hon titelrollen i Boesmans opera Julie på La Monnaie i Bryssel. Malena Ernman är även en flitig konsertsolist och har bl.a. sjungit Mozarts C-mollmässa i Salzburg, romanskonserter i Tokyo och Bach Johannespassion i Paris. Malena Ernman har fått sin utbildning vid Musikhögskolan i Stockholm, Musikkonservatoriet i Orléans och vid Operahögskolan i Stockholm.

 

Lars-Erik Jonsson1998/99 – Lars-Erik Jonsson, tenor (1959 – 2006)

Lars-Erik Jonsson var utbildad vid Musikhögskolan i Piteå och Operahögskolan i Stockholm. Han debuterade 1994 med Mickel Månsson i Du Puys Ungdom och dårskap på Drottningholmsteatern. På Stockholmsoperan gestaltade han bl.a. Sjujskij i Boris Godunov, Mats i Kronbruden (konsertant) och Jenik i Brudköpet. På GöteborgsOperan sjöng han Laca i Jenufa, Peter Grimes, Don José samt Siegmund i Valkyrian (konsertant). Peter Grimes sjöng han även i Helsingfors, Köpenhamn och på Staatsoper i Berlin. På Frankfurtoperan var Jonsson en ständig gäst med roller som Herodes i Salome, Quint i The Turn of the Screw, Golitsyn i Hovantstjina och Tichon i Katja Kabanová. I Malmö medverkade Lars-Erik Jonsson såväl som Bacchus i Ariadne på Naxos som Canio i Pajazzo.

 

Dilber1997/98 – Dilbèr, sopran (f. 1960)

Dilbèr är av uigiuriskt ursprung (nordvästra Kina) och har studerat vid Beijings Musikakademi. 1984 vann hon Mirjam Helin-tävlingen i Helsingfors, vilket ledde till engagemang i Finland och på tyska operascener. Till hennes repertoar hör Oscar i Maskeradbalen, Lauretta i Gianni Schicchi, Adina i Kärleksdrycken, Rosina i Barberaren i Sevilla, Sophie i Rosenkavaljeren, Olympia i Hoffmanns äventyr och Zerbinetta i Ariadne på Naxos. Tidigare var hon anställd vid Malmö Opera och Musikteater och sjöng där: Gilda i Rigoletto, titelrollen i Lucia di Lammermoor, Marie i Regementets dotter, Nattens drottning i Trollflöjten och Nanetta i Falstaff. Dilbèr bor numera i Kina.

 

Anne Bolstad1996/97 – Anne Bolstad, sopran (f. 1952)

Anne Bolstad är född och utbildad i norska Bergen. Senare utbildad vid Scenskolan i Göteborg och hon har studerat vid Karajans sångstudio i Salzburg. Hon blev anställd vid Värmlandsoperan 1983 och har där sjungit bl.a. Tosca, Madame Butterfly, Donna Elvira, Madga i Konsuln och Lady Macbeth, den senare även på Stora teatern i Göteborg, där hon även sjungit Giulietta, och Madrassen i Thomas Jennefelts Gycklarnas Hamlet. På senare år har Anne Bolstad gästspelat flitigt runt om i Europa: Miss Jessel i The Turn of Screw och titelrollen i John Caskens God´s liar båda i Bryssel, Katja Kabanová vid Deutsche Oper am Rhein och Jenufa i Genève. I Spoleto har hon gjort Fältmarskalkinnan i Rosenkavaljeren och i Oslo Salome och Emilia Marty i Fallet Makropulos, och på GöteborgsOperan Ellen Orford i Peter Grimes. Sedan säsongen 2002/03 är Anne Bolstad anställd vid Komische Oper i Berlin och där har hon bl.a sjungit Leonora i Fidelio, Donna Elvira och nu senast Lady Macbeth från Mtsensk som hon under denna säsong också gjort i Karlstad. Nästa säsong väntar Despina i en nyuppsättning av Peter Konwitschny i Berlin.

 

Nina Stemme 11995/96 – Nina Stemme, sopran hovsångare (f. 1963)

Nina Stemme scendebuterade redan 1989 som Cherubin i Figaros bröllop med studio Lirico i Contona i Italien. I maj 1993 vann hon den första Plácido Domingo-tävlingen i Paris, vilket resulterade i en bejublad konsert tillsammans med Domingo på Bastiljoperan. Dessutom blev hon i juni samma år finalist i BBC Cardiff Singers of the World Competition i Wales. Stemme gick ut Operahögskolan i Stockholm i januari 1994 och följande sommar debuterade hon i Bayreuth som Freia i Rhenguldet. Hon var under några år knuten till Kölnoperan, där hon med stor framgång sjöng Pamina, Grevinnan i Figaros bröllop och Mimì. 1997 sjöng hon sin första Elisabeth i Tannhäuser i Antwerpen, samma roll sjöng hon i Savonlinna sommaren 1998 och där gjorde hon även Margareta i Faust år 2000. Bland övriga roller märks t.ex. Tosca, Sieglinde, Senta i Den flygande holländaren (Antwerpen, Wien, Zürich, San Francisco och på Metropolitan i New York), Tatjana, Lady Macbeth of Mtsensk, Jenufa och Nyssia i Franz Schrekers opera Der König Kanduales vid Salzburgfestspelen. På GöteborgsOperan gjorde hon en omtalad och lovprisad rolldebut hösten 2002 som Fältmarskalkinnan i Rosenkavaljeren – samma roll gestaltade hon på Zürichoperan sommaren 2004, den har nu utkommit på dvd (EMI Classics). Sommaren 2003 debuterade hon som Isolde vid Glyndebourne-festspelen, samma roll gjorde hon på Stockholmsoperan härom året och vid sommarens Wagnerfestspel i Bayreuth ska hon sjunga rollen igen i Christoph Marthalers nyuppsättning.

 

Olle Persson1994/95 – Olle Persson, baryton (f. 1958)

Olle Persson har fått sin utbildning vid Musikhögskolan i Stockholm, där han genomgått musiklärar-, sångpedagog-, och solistutbildning i sång, den senare med diplomexamen. Han har även studerat i London. Sedan 1983 har han visat sin mångsidighet i mängd operaroller och haft en omfattande konsertverksamhet. På Folkoperan har han medverkat i bl.a. Barberaren i Sevilla, Don Carlos, Tosca och Marie Antoinette. Både på GöteborgsOperan och Stockholmsoperan har han gestaltat Don Giovanni.

 

Cecilia Rydinger Alin1993/94 – Cecilia Rydinger-Alin, dirigent (f. 1961)

Cecilia Rydinger Alin är utbildad vid Musikhögskolan i Stockholm med Jorma Panula och Kjell Ingebretsen som lärare. Hon dirigerade Hoffmanns äventyr på Folkoperan 1990/91 och samtidigt fick hon Operans, Kungliga Musikaliska Akademiens och Frimurarlogens Den Nordiska Första stora stipendium på 100 000 kronor, vilket möjliggjort studier och auskultationer vid flera operahus utomlands. Hon debuterade på Stockholmsoperan 1993 med På Sicilien och Pajazzo och samma år dirigerade hon urpremiären på Jans Sandströms Bombi Bitt på Norrlandsoperan. 1994-98 innehade Cecilia Rydinger Alin posten som chefsdirigent för Värmlandsoperan där hon dirigerade flera uppmärksammade uppsättningar: Falstaff, Jenufa, Andrea Chénier, Den flygande holländaren, Valkyrian och Tristan och Isolde. Sommaren 2003 uruppförde hon Carl Unander-Scharins opera Byrgitta på Vadstena-Akademien. Säsongen därpå dirigerade hon Hoffmanns äventyr på Den Jyske Opera i Århus. Rydinger Alin leder sedan 1988 kören Allmänna Sången i Uppsala med vilken hon gjort cd-inspelningar, utlandsturnéer och vunnit internationella körtävlingar. Sedan 1998 är hon anställd som lektor i orkesterdirigering vid Musikhögskolan i Stockholm.

 

Katarina Dalayman1992/93 – Katarina Dalayman, sopran hovsångerska (f. 1963)

Katarina Dalayman är utbildad vid Operahögskolan i Stockholm. Hennes rolltolkning som Sieglinde i Valkyrian vid skolans elevuppvisning 1991 uppmärksammandes och ledde direkt till engagemang vid Operan. Där fick hon samma år sitt genombrott som Amelia i Simon Boccanegra. 1993 debuterade hon på Stuttgartoperan som Marie i Wozzeck. Vilket sedan följdes upp med Desdemona i Otello och Eva i Mästersångarna i Nürnberg, i en mycket omtalad uppsättning av Hans Neuenfels. Hennes tolkning av Marietta i Die tote Stadt i Stockholm 1996 blev bejublad och sedan dess har världskarriären rullat på. På Covent Garden har hon med stor framgång gestaltat Judith i Riddar blåskägg, Katerina i Lady Macbeth från Mtsensk och Sieglinde. I Paris har Dalyaman sjungit Ariadne och Kundry. Lisa i Spader dam både på Münchenoperan och på Metropolitan. Nya roller som väntar är Salome och alla tre Brünnhilde-rollerna i Ringen på Stockholmsoperan, samt hennes första Isolde på Deutsche Staatsoper i Berlin våren 2006.

 

Lena Nordin1991/92 – Lena Nordin, sopran hovsångerska (f. 1956)

Lena Nordin har studerat vid Musikhögskolan i Malmö och Operahögskolan i Stockholm. Genombrottet kom 1986 med titelrollen i Verdis Luisa Miller. Hon är en av Operans ledande sopraner med en mängd stora roller som t.ex. Maria Stuarda, Norma, Elisabeth i Don Carlos, Margareta i Faust, Violetta, Madame Butterfly och Tosca. Även engagemang vid Det Kongelige Teater i Köpenhamn, operan i Darmstadt och San Carlo i Neapel. Hon har även erhållit Litteris et Artibus.

 

Mikael Samuelsson1990/91 – Mikael Samuelson, baryton (f. 1951)

Mikael Samuelson studerade sång, dirigering och violin vid Musikhögskolan i Stockholm. Sedan slutet av 70-talet har han varit verksam inom många musikaliska genrer (även teater och film) där dock musikdramatik kommit att dominera, i synnerhet där han kunnat arbeta med förhållandet musik-text. Hans tolkningar av Bellman och Birger Sjöberg har rönt stor uppskattning. Vid Operan, Norrlandsoperan och Drottningholmsteatern har han sjungit roller i Barberaren i Sevilla, Figaros bröllop och Trollflöjten. Han har sjungit Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King. Från 1989 och fyra säsonger framåt sjöng han huvudrollen i Phantom of the Opera på Oscarsteatern.

 

Bengt Krantz1989/90 – Bengt Krantz, baryton (f. 1952)

Bengt Krantz studerade 1971-74 vid operastudio 67 och de påföljande tre åren vid Statens musikdramatiska skola (numera Operahögskolan) i Stockholm. Han har ett brett register med ett nittiotal roller i bagaget. Han är en av Sveriges flitigaste frilanssångare med engagemang i huvudsak på Norrlandsoperan, Värmlandsoperan och Malmö Opera och Musikteater. På dessa scener har bl.a. gestaltat Rigoletto, Kark i Den bergtagna, Scarpia, Tonio i Pajazzo, Amonasro, Mefistofeles, Daland, Falstaff, Don Magnifico i Askungen och Jag i Schnittkes opera Livet med en idiot. Han har mottagit Svenska Dagbladets operapris.

 

Hillevi Martinpelto1988/89 – Hillevi Martinpelto, sopran hovsångare (f. 1958)

Hillevi Martinpelto är född i Dalarna och utbildad vid Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm. Hon sjöng först på Folkoperan, Pamina och Aida, och i olika uppsättningar på Vadstena-Akademien samt i Ivar Hallströms opera den bergtagna på Norrlandsoperan. Hon debuterade på Stockholmsoperan 1987 som Madame Butterfly och sjöng följande säsong Donna Anna. Sedan har en stor internationell karriär följt med en rad Mozartroller i Glyndebourne, La Scala i Milano, München och Wien. På GöteborgsOperan har Martinpelto gestaltat Elsa i Lohengrin och Amelia i Verdis Gustavo III (Maskeradbalen). Andra Verdiroller är Desdemona, Alice Ford i Falstaff och Elisabeth i Don Carlos. Hon har gjort en mängd kompletta operainspelningar med Sir Simon Rattle (Idomeneo, Figaros bröllop och Così fan tutte), Beethovens Leonore och Webers Oberon med John Elliot Gardiner, Spohrs Faust, Lidholms Ett drömspel, Haeffners Elektra och Kraus Proserpin.

 

Elisabet Eriksson1987/88 – Elisabeth Erikson, sopran hovsångerska (f. 1947)

Elisabeth Erikson debuterade 1971 som Rosina i Barberaren i Sevilla på Stora teatern i Göteborg, där hon var en av de ledande solisterna. Bland roller kan nämnas Violetta, Gilda, Pamina, Susanna, Anne Trulove i Rucklarens väg, Jenufa och titelrollen i Katarina Ismajlova. För sin rolltolkning som Katarina fick hon vårt operapris och 1988 blev hon utnämnd till hovsångerska, den första i Göteborg.

 

 

Uno Stjernqvist1986/87 – Uno Stjernqvist, tenor (1928-2004)

Uno Stjernqvist var vår förste pristagare och priset fick han för sin bragdcomeback som Radamès i Folkoperans Aida 1985. Han var en C-tenor av högsta karat och debuterade på Kungliga Operan 1957 som Belmonte i Enleveringen ur seraljen. Där var Stjernqvist anställd fram till 1971 då hans stämma tystnade efter en operation p.g.a. av hörselnedsättning, men han fick en exempellös framgång och revansch på Folkoperan med Radamès och Calaf i Turandot.